fredag 23. desember 2011

Kampen om å synes i søkeresultatene til Google, Bing, Yahoo m.fl

Triaba har i løpet av de 2,5 årene vi har eksistert, vokst fra 0 til ca 40 000 medlemmer. Denne veksten har i stor grad skjedd pga annonsering på Google og i liten grad gjennom andre tiltak som konkurranser for medlemmene (herunder blogg-konkurransene m.m.) og annonsering på Bing/Yahoo.

Konkurransene våre drar avgårde med brorparten av kostnadene til markedsføring, men effekten er liten. Vi har bl.a bedt våre vinnere om å klikke på +1 knappen på vårt nettsted triaba.com, uten at dette har gitt resultater. Siden vi lanserte vår nye layout på Triaba, har 7 personer klikket på knappen. Google selv skriver at "+1 hjelper brukere med å finne relevant innhold (nettsteder, søkeresultater og annonser) fra personer de allerede kjenner og stoler på. +1-knappen vises i Google Søk på nettsteder og på annonser. Du kan for eksempel oppleve at +1-knappen vises for et søkeresultat på Google, for en Google-annonse eller ved siden av en artikkel du leser på et av nyhetsnettstedene du ofte besøker. Hvis du legger til +1-knappen på nettsidene dine, får brukere mulighet til å anbefale dette innholdet og kan være sikre på at vennene og kontaktene deres ser anbefalingene når de er mest relevante – i søkeresultatene. I tillegg vil en brukers +1 vises på +1-fanen i vedkommende sin Google-profil. Selv om +1 alltid er offentlige, kan brukere velge å gjøre +1-fanen synlig eller usynlig i profilen."

Blogg-konkurransen vår har eksistert siden 2009 og har kun slått an hos noen av våre svenske medlemmer. Per i dag bringer dette svært lite trafikk til vårt nettsted og det er mer arbeid med det enn hva vi får igjen. Det er hyggelig at noen av våre svenske medlemmer liker denne konkurransen, men det er ikke i Sverige vi egentlig har størst behov for at folk blogger om oss. Faktisk er det svenske panelet det vi tjener minst på - for svært mange av våre medlemmer i Sverige er medlemmer av andre Cint-panel - og prioriterer ikke Triaba før andre paneler.

Siden juni 2011 har Google nektet oss å annonsere hos dem. Årsaken har vært noe uklar, men i skrivende stund mener Google at vi bryter deres retningslinjer for annonsering da vi leder trafikk til Cint. Vi har forsøkt å fortelle og forklare at eierskapet til panelene ligger hos Triaba og at Cint er leverandøren av løsningen. Så langt har vi ikke nådd frem.

Cint Panel Exchange (CPX) som Triaba inngår i, består av over 600 paneler i mer enn 40 land. Det er over 5 millioner panelmedlemmer i panelene, men det er bare Triaba som har blitt straffet av Google for at vi bruker Cint. Dette er urimelig og vi mener at dette er et brudd på konkurranseloven om utøvelse av markedsmakt. Vi vil derfor vurdere å rette en henvendelse til dem for å få vurdert saken.

Kampen mot Google har vært og er frustrerende. Meldingen i dag fra Google er at de opprettholder vedtaket om suspensjon. Ikke fordi at vi nødvendigvis bryter noen regler nå, men fordi vi tidligere har gjort det. Og bruddet er at vi leder trafikk til Cint..... Den manglende og sviktende informasjonen fra Google er kritikkverdig. I begynnelsen opprettet vi egne panelsider tilpasset det enkelte land (dvs triabapanel.no, .se, .dk osv), men fikk også problemer med Google pga dette. Innholdet på nettsidene ble for likt og Google mente at vi ikke ga nettbrukerne et unikt innhold. Vi omdirigerte derfor alle nettstedene til vårt hoveddomene triaba.com. Dette hjalp ikke på noen som helst måte. Straffen fra Google blir stående - og det er ingen rom for feil (slik Google tolker og bestemmer). Det ble derfor ingen julegave fra Google i år.

Hvis vi skal fortsette å ha våre konkurranser, så trenger vi faktisk din hjelp. Og denne hjelpen består i å fortelle andre om oss. Dette kan være at du forteller andre om oss, skriver om oss i en blogg, skriver om oss i et forum (NB Ikke spam forum - kun hvis det er relevant å komme med), klikke på +1 knappen vår, fortelle om oss på facebook, Google+, Stumble, Twitter osv. I mange land eksisterer det egne startsider/søkemotorer o.l. som kan tipses om vår eksistens og hva vi holder på med.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar