onsdag 12. mai 2010

Shopping i Sverige - husk å ta med kvitteringen

VG har i en artikkel om svenskehandel rettet søkelyset på valutagebyrene du blir belastet med når du handler f.eks på Nordby Shoppingsenter. Som VG skriver er det ikke spesielt lurt å betale i norske kroner med kortet ditt, for da blir du også belastet med et valutagebyr som kan variere avhengig av hvordan du velger å betale. Visa har et valutapåslag på opp til 1,75 %, mens de fleste butikkene på Nordby Shoppingssenter 4,3 prosent (Kilde: Dine Penger). Konklusjonen bør vel derfor være at du velger å belaste Visa delen av kortet. Dine Penger skriver at de var innom en kinarestaurant som belastet dem med hele 11 prosent i skjult valutagebyr. Da begynner man å snakke om påslag i prisen og reduksjon i dine besparelser ved å handle i Sverige.

Jeg handler ca 1 gang i måneden i Sverige og er svært bevisst på at det ikke skal betales med norske kroner når jeg drar kortet. I tillegg er jeg svært obs på at kvitteringen IKKE skal ligge igjen etter meg. Ved flere av butikkene har jeg registrert at kvitteringen viser hele kortnummeret. Når du handler i en norsk butikk skal kortnummeret på kvitteringen vises som f.eks xxx xxx xx12 34. På Nordbysenteret er erfaringen min at mange av butikkene ikke skjuler kortnummeret i det hele tatt.

Når du handler på nettet i Sverige, trenger du ikke å taste en pin-kode som du må gjøre når du handler på nettet i Norge. Du trenger kun å oppgi kortnummer samt cvc nummeret som står bak på kortet. Dette nummeret er ofte kun 3-sifret og gir derfor ikke en fullgod beskyttelse mot at noen missbruker kortet ditt. Jeg vil derfor anbefale deg å ta med kvitteringen og ikke la den ligge igjen.

8 kommentarer:

  1. Takk. dette var nyttig info. Har aldri merket det jeg nei, er så vant til å bare si"nei takk", når folk tilbyr meg kvitt.
    Lærte noe nytt idag og :)

    SvarSlett
  2. i alle år har jeg sagt "ja i norske kroner ja" som en selvfølge ?!

    Kun svense heretter.

    SvarSlett
  3. Vi som bor i nærheten av grensa, har opplevd grådigheten i alle år. Ett eksempel: Man betalte råkurs i norske kroner og fikk tilbake vekslepenger i svenske. Og den tida svenske kroner var mer verdt enn norske, var det ikke snakk om å betale med småmynt, nei, den kom tilbake over disken så fort som lynet.

    SvarSlett
  4. Hei,
    Takk for nyttig info! Dette visst jeg ikke..

    SvarSlett
  5. Hei, må man ikke også oppgi utløpsdato på kortet når man handler på nett i Sverige?

    Når jeg har blitt spurt om jeg skal betale i Norske eller Svenske, spør jeg hvor mye koster det i NOK og hvor mye koster det i SEK? Så må jeg ta frem kalkulatoren (mobiltelefonfunksjon) og hefte de andre i køen bak meg ved å regne om SEK summen til Norske. Så finner jeg ut at SEK er billigst og da velger jeg SEK.

    SvarSlett
  6. Utøpsdato må oppgis også i Sverige når du handler på nett.

    SvarSlett
  7. Man måste i de allra flesta fall ange en SecureCode när man handlar på nätet, så informationen här är fel/gammal. Samma sak med kortnummer på kvitton. Det var många år sedan det var på det viset att man kunde se hela kortnumret.

    SvarSlett
  8. Som jeg skrev i innleget, du får fortsatt kvitteringer med hele kortnummeret hos enkelte butikker på Nordbysenteret. Jeg tok det opp med bl.a. restauranten hvor vi spiste lunsj, at de måtte få kamuflert kortinformasjonen. Deres respons var at de skulle nevne det for dem som hadde levert kortleseren til butikken. Det er 2 måneder siden vi sist fikk en slik kvitering - ergo ikke gammel info.

    Jeg kjøper månedlig gavekort til medlemmene i Triaba Panel. Når jeg handler i Norge må det skrives inn en sikkerhetskode, mens det i Sverige kun skal skrives inn kortopplysninger (utløpsdato, kortnummer og cvc-kode). Ingen sikkerhetskode ut over det. Dette kan selvfølgelig variere fra nettsted til nettsted, men jeg har enda ikke vært borti at man må skrive inn sikkerhetskode for å handle på nett.

    Jeg kan derfor ikke se at jeg oppgir hverken gamle eller feile opplysninger

    SvarSlett