torsdag 6. mai 2010

Kommunal bistand er en mangelvare

Dine penger skriver i dag at "Kommunene er pålagt å hjelpe innbyggere med økonomiske problemer. Det kan være lurt å ringe NAVs rådgivningstelefon 800GJELD, før gjeldsproblemene blir uoverkommelige."  Kvaliteten på bistanden i de ulike kommunene varierer imidlertid kraftig. Enkelte kommuner har ikke etablert en slik tjeneste og VG anbefaler derfor at du tar kontakt med NAV for å få hjelp.

Det er kanskje en ufordring å ta kontakt med NAV når mange har dårlig erfaring med den statsetaten? Telefonnummeret til NAV (tlf 800 45 353) er gratis å ringe. Det skader derfor ikke å ta kontakt. Hvis du ønsker å gjøre noe selv, har RE kommune laget en liste - 10 bud ved gjeldsproblemer, som jeg anbefaler deg å lese. Listen inneholder en rekke momenter som kanskje virker selvfølgelige, men som mange sliter med.

Gjeldsofferaliansen er en annen aktør du kan vurdere å ta kontakt med. Her finner du en liste over gjeldsrådgivere som de anbefaler. Vær imidlertid obs på at det finnes mange useriøse aktører i markedet som kun er ute etter å tjene penger på deg. Du kan lese mer om det på nettstedeet til Gjeldsofferaliansen.

Mitt råd til deg er å skaffe deg oversikt over økonomien din. Sett opp budsjett og regnskap, da er det enklere å finne ut hvor du kan kutte. Ta kontakt med banken din, forsikringsselskaper m.m. og dikuter betingelsene dine. Finansportalen kan hjelpe deg med å bytte bank, forsikringsselskap eller med å forhandle låne- og forsikringsbetingelsene dine.

Du bør også sjekke ut om du har muligheter for å øke inntekten din i tillegg til å redusere kostnadene. En mulighet er å svare på betalte markedsundersøkelser, men vær obs på at du kun kan spe på inntektene dine på den måten. Jeg vil anta at du ved å melde deg inn i mange panel, kanskje kan tjene 3-4000 kr i året. Ett eksempel på et slikt panel er http://www.triabapanel.no/. Dette er skattefrie penger, men vil kun bidra til å øke inntekten litt. Det er nok mer penger i å gå med avisen, men det er ikke sikkert at alle har mulighet til det.

1 kommentar:

  1. Kommunal bistand er ingen mangelvare i mitt liv;
    En gang i tiden måtte jeg si opp jobben pga langvarig feilbehandling i helsesystemet og fikk gjeldsordning selv med liten gjeld. Imidlertid besluttet jeg å finne annen bolig etter at ordningen hadde vart i et år- grunnet dårligere helsetilstand og økte sykdomsutgifter- men under den forutsetning at jeg fikk nytt lån i Husbanken/kommunen til annen bolig. Søknad ble innvilget da jeg ikke hadde hatt mislighold og boligen ble solgt. Så ble jeg utsatt for en alvorlg ulykke og da jeg igjen var i stand til å finne bolig- fikk jeg avslag på lån pga ny saksbehandler.Klage sendt og ble igjen lovet rett lån og svært rask saksbehandling, men denne sakbehandleren brukte så lang tid på søknaden at boligprisene økte for mye for raskt slik at lån og min økonomi ikke lenger var nok til egen bolig. I dag har jeg flyttet langt fra allfarvei og sitter igjen nedsylta i boliggjeld.Isolert i et gammelt oppussingsobjekt jeg har kjøpt med husbankmidler, men siden jeg tidligere hadde fått tilskudd og lån ( tilbakebetalt alt sammen) samt hatt en gjeldsordning fikk jeg ikke vurdert nytt tilskudd som funksjonshemmet.Med lån mer enn 4 ganger inntekt som ufør. Har fått beskjed om at gjeldsordningen gjelder kun en gang så her er det ingen vits i å kjempe mot kommunen.
    Kommunal bistand er en vits.

    SvarSlett