fredag 30. april 2010

Tjen egne penger til førerkortet

Hva skal til for å kunne kalle seg forsker? Er det nok å studere i mange år og skrive en avhandling for å kunne kalle seg forsker? Og hvilke resultater er det egentlig forskerne kommer med? I lengre tid har f.eks forskerforbundet med flere sentrale medlemmer forsøkt å engasjere den jevne borger i en debatt om tidsregistrering - som tilsynelatende dreper forskerlysten. Interessen har vært fraværende og det er kanskje ikke så rart. Hvorfor skal forskerne (som selv sa opp særavtalen på lønn) ikke forholde seg til arbeidsmiljøloven?

Jeg skal forsåvidt ikke skrive om det i denne omgang, men om et forskningsresultat om innvandrere og deres mobilitet. Forskeren fra NTNU konkluderer med at "innvandrernes mobilitet er sterkt begrenset av at de ikke har førerkort". Dette resulterer i mistrivsel og bl, bla, bla.... Resultatet er at de flytter fra distriktene og inn til større byer i Norge. Løsningen til forkeren er å gi innvandrerne gratis førerkort...... Denne konklusjonen har en forsker ved NTNU kommet fram til. Jeg spør igjen, hva skal til for å kalle seg forsker? At man evner å stemple seg inn ved arbeidsdagens start og ut når man drar hjem? Eller skal man kunne forvente at de faktisk kommer med noe fornuftig?

I mange år har flyttestrømmen gått fra landsbygda og inn til sentrene, fra sentrene og inn til byene. Så langt har ingen foreslått å gi etniske nordmenn gratis førerkort for å trives bedre på sin hjemplass. Er ikke dette et diskriminerende forskningsresultat? Debatten har i den siste tiden dreid seg om at man syr puter under armene på innvandrerne - at de får alt de peker på og derfor ikke trenger å jobbe. Flere og flere har pekt på at denne strategien har resultert i at det er de svakeste innvandrerne som kommer til Norge. De som virkelig ønsker å skape noe, drar til f.eks USA hvor de er nødt til å jobbe for å lykkes.

Dette er ikke ment som et innvandrerfientlig innlegg, men heller en frustrasjon over at noen som kaller seg "forsker", og det ved NTNU, kan komme med en slik rapport. Det minste man kan forvente er at folk betaler for bl.a. lappen. Førerkortet er IKKE et "må ha" gode. Hvis man virkelig ønsker førerkortet, vil man være motivert til å tjene penger. For å tjene penger, må man bl.a. lære seg norsk og kanskje gå noen år på skole. Man starter ikke med å gi dem det de vil ha. Hvorfor skal man da begynne å bidra med noe i samfunnet?

Lappen koster kanskje en plass mellom 5 og 15 000 kr, avhengig av hvor mange timer man trenger. Det er mye penger for mange, men mange sparer i mange år for å kunne ta lappen. Noen sparer opp penger ved å delta i betalte markedsundersøkelser, eks Triaba Panel Norge, går med avisen eller tar andre strøjobber. Dette må man kunne forvente at innvandrere også gjør. Det er ikke staten sin oppgave å betale for dette.

Det er ikke et lovforbud mot idiotiske forslag, dumme forskningsprosjekter eller dårlig utført arbeid. Kvalitetssikring er imidlertid viktig og det ser ut til å være fraværende i rapporten til NTNU forskeren. Rapporten er sikkert betalt av staten og det er også stillingen til denne forskeren. Skal vi tippe at forskeren ikke registrerer arbeidstiden sin? Har NTNU innført tidsregistrering av sine vitenskapelige ansatte?

10 kommentarer:

  1. Mange forskerjobber er helt unyttige. Dvs sløsing med samfunnets penger. Unyttige forskere bør heller settes til nyttige oppgaver.

    SvarSlett
  2. Helt idiotisk forslag.

    Og lappen koster i hvert fall 20 000 kr nå om dagen.

    SvarSlett
  3. Skal ikke gi dem en yacht og villa mens vi er i gang?

    SvarSlett
  4. For å være helt nøyaktig koster bil lappen nå til dags rundt 20.000

    SvarSlett
  5. Det er en del uvitenhet ute og går her. Først må man definere hva som er en innvandrer før man diskuterer. Asyl og flyktninger kommer inn under det pliktige introduksjonsprogrammet og får betalt for å gå på dette. Man kan si at disse får støtte for mye og dette er ikke rart for å gi dem en "kick"- start for å kunne bidra i samfunnet. Tidligere fikk disse støtte uten at det ble stillt krav til dem.. noe som selvfølgelig var idiotisk.

    Så har vi "innvandrerene". Dette er oftest, om ikke ALLTID, utlendinger gift med en nordmann. Oftest er disse fra land utenfor Europa og derfor PLIKTIGE til å ta introduksjonsprogrammet. Disse får INGEN ØKONOMISK STØTTE for å ta introduksjonsprogrammet men er pliktige til å ta det.. minimum et halvt år på skolebenken uten støtte hverken fra NAV eller lånekasse. Dette gjelder innvandrere, ofte såkalte henteekteskap, selv om det er farlig å generalisere dette.

    Som nordmann, hvis han skaffer en ektefelle fra annet land.. østeuropa, asia eller Afrika FORPLIKTER nordmannen/kvinnen seg til å forsørge sin nye ektefelle. Altså ingen støtte, mot at også innvandreren/ektefellen plikter å ta introduksjonskurs uten støtte.

    Vårt samfunn er, som alle vet, ikke lagt opp til at et ektepar skal leve på en inntekt, men at begge skal tjene penger. Derfor er det MANGE ektepar i Norges land, der den ene er innvandrer, som i en lang periode må leve på en inntekt inntil innvandreren har lært seg norsk og kan bidra.

    For å eksemplifisere. Jeg har arbeidet flere år i utlandet og fant min kone der. Vi flyttet hjem til Norge og hun er pliktig til å ta introduksjonsprogrammmet noe som er glimrende. Dette gjør at hun kommer seg på skolebenken og får venninner osv osv. Vi får absolutt INGEN støtte for at hun går på dette.. jeg som eneste bidragsyter med en lønn på rundt 450.000 brutto må underholde oss begge inntil hun har gått introduksjonskurset og forhåpentligvis får seg en jobb. Vi har en leilighet som jeg betaler renter og avdrag på..

    Det jeg ønsker å fortelle er at vi to, som faktisk er rimelig representative for dem som tar introduksjonskurset, ikke får NOEN STØTTE i denne fasen. Heller har min ektefelle ingen rett til studiestøtte av noe slag. Vi har det greit og klarer oss såvidt..men man må ikke leve i den tro at deltakere i introduksjonsprogrammet består av innvandrere som KUN mottar støtte for å ta det! Flesteparten får INGEN støtte, men er plitige å ta det. Viktig at man er klar over dette før man diskuterer denne saken.

    SvarSlett
  6. Hvis de ikke har råd til førerkort, har de ikke råd til bil, så hvordan kan deres mobilitet øke pga førerkortet? Jeg har også dårlig mobilitet, men jeg har lappen og ikke bil :-) Har ikke råd til å eie bil. Det går forøvrig bra å bruke buss, selv om jeg ikke bor i tjukkeste Oslo. Dessuten er det miljøvennlig....
    NAV betaler for førerkort for enkelte på arbeidsavklaring dersom det anses som hensiktsmessig for å få vedkommende i jobb. Så noen ganske få får lappen av fellesskapets midler. Der tror jeg NAV kan fortsette med sine strikse regler, gitt. Man kan uansett ikke ha regler som favoriserer noen nasjonaliteter fremfor andre, eller hva? Innvandrer kan være så mangt, det..europeer, afrikaner, asiat..

    SvarSlett
  7. Jeg kan forstå at det er tungt økonomisk, men er det staten sin oppgave å betale for førerkort? Når du leser artikkelen i VG så ser det ikke ut til at forskningsrapporten skiller mellom innvandring og asylsøkere.

    SvarSlett
  8. Staten som skal betale ja, men det er fortsatt vi som jobber som må betale SKATT til staten, så gir di pengene bort til innvandrere.....dumt

    SvarSlett
  9. ..denne politikeren som uttaler seg er en populistisk SVèr som er ute etter billige poenger. Han taler saken til flyktinger og asylanter og ikke innvandrere som mottar null støtte. Et ektepar som er flyktninger/asylanter får penger for å gå på introduksjonskurset.. hvis de er to sannsynligvis over 25000 netto i måneden. Samtidig kan de gå på sosialen for å få dekket ekstrabehov som oppstår.. et førerkort kan være et slikt ekstrabehov.

    Vanlige dødelige innvandrere gift med en nordmann kan ikke gå på sosialen siden sosialen vil spør hva man kan selge først for å få støtte.

    Farlig å generalisere, men det er en forskjell..

    SvarSlett
  10. Det eneste dette viser oss er navnet på enda en ubrukelig forsker. Og dem er det mange av!

    SvarSlett