fredag 16. april 2010

Nå setter storbankene opp boliglånsrenten - ta grep om din økonomi nå

DNB Nor setter opp boliglånsrenten med minimum 0,15 prosentpoeng. Virkningen vil være fra juni og bankens laveste rente etter økningen vil være 3,25 prosent. DNB Nor opplyser at årsaken til økningen er et resultat av økte kostnader i lånemarkedet.

Spørsmålet er om dette er starten på en rekke renteøkninger i tiden som kommer. Sentralbankens rente har vært uforandret en tid, men med bakgrunn i signaler fra sentralbanksjefen har en rekke økonomer antydet at renten vil stige i løpet av året.

Hvis din økonomi ikke tåler renteøkninger, må du kanskje begynne å vurdere hvilke alternativer du har for å sikre at du ikke får økonomiske problemer. Du bør for det første vurdere om du skal binde renten din eller om du skal ha flytende rente. Du bør også sjekke ut hvilke banker som har de beste rentetilbudene per i dag. Finansportalen er fra 1. januar 2010 organisert som en avdeling i Forbrukerrådet. "Med bakgrunn i et initiativ fra Kredittilsynet, Forbrukerombudet og Forbrukerrådet besluttet Finansdepartementet og Barne- og likestillingsdepartementet å utvikle en informasjonsløsning som samler og sammenlikner informasjon om finansielle tjenester til forbrukere." Her finner du bl.a. et boliglånbarometer som sammenligner de ulike bankenes lånebetingelser og hjelp til å finne billigste forsikring. Hos finansportalen kan du også få hjelp til å bytte bank eller til å forhandle dine eksisterende betingelser med banken din.

Jeg har gode erfaringer med å forhandle med min bank og forsikringsselskap. Jevnlig kontakt har sikret meg betingelser langt under de vilkårene som fremgår av nettsidene til foretakene. Du har ingen ting å tape på å ta en telefon til banken eller forsikringsselskapet, kun penger å spare!

1 kommentar:

  1. Tja... Gjedrem kan drite å dra!
    Får vel bygge på huset litt til da, så jeg kan få plass til enda et par leiligheter i kjelleren he he. De er i det minste skattefrie.
    Det er trolig det mest lønnsomme man kan gjøre.
    Har 18 000kr skattefritt for utleie av leiligheter nå, og med 12 000kr til - så tror jeg ikke jeg trenger å bekymre meg for lånet he he.

    SvarSlett