fredag 12. mars 2010

Lettlurte nordmenn

I Dagbladet kan du i dag lese om nordmenn som blir svindlet for masse penger av typiske Nigeria-e-poster og faktisk direkte kontakt på gata. Naiviteten til enkelte nordmenn må være grenseløs, for en typisk svindel e-post lyder slik (NB! De to e-postene under er et svindelforsøk, så vennligst ikke besvar den):

"Netherland Lucky Day

We are delighted to inform you of our Lucky Day Lotto prize award held on the 10th of February 2010 in Netherland. This lotto awards is fully based on an electronic selection, Winners were picked by computerized system, drawn from over 43,000,00 companies and individuals e-mail addresses worldwide.


This award is officially announced 10th of March 2010, Your email ID has hereby been approved a lump sum pay out of Ђ1,319,025 Cent in cash credit file Ref: GNP501/731KW, Batch: AM72/PGS27/09FC,
Winning No: DC61/PDN32/01NL

Simply contact Our Office of Foreign Financial Security From Vsb Netherland for your prize claim immediately.

Mr. Rob Van Dirk.
Tel +31-684-874-123,
e-mail: nl.luckyday@aol.nl

Congratulations! once again.

Yours in service,
Mrs. Marrith Driker
Dpt Sec


Nl. Lucky Day Loto"

For meg er det rett og slett utenkelig å tro at man kan la seg lure av en slik e-post. Tilfellet er at enkelte lar seg narre og kontakter disse personene i håp om å få pengene. Er det dumskap eller grådighet? Kanskje en kombinasjon av disse to faktorene samt en dose naivitet.
 
En annen typisk svindel - er invitasjonen til et forretningssamarbeid av den lysskye sorten. Her fiskes det etter grådige personer som er villige til å bryte loven for å bli rik. Her er et eksempel på en slik svindel:
 
 
"Transaction Request

My name is Shuxiang Yang, Senior Financial Officer of Shanghai Pudong Development Bank, Shanghai. Permit me to introduce a business project that will mutually be beneficial to us. The project is about the transfer of a huge amount of money from my bank here to you based on a properly planned out system. This fund is deposit by Mr. Irshad Ahmad, Pakistani who died under some incomprehensible circumstances in Afghanistan. If you are interested in this business, please contact me through my private email (shuxi_ang@yahoo.com.hk) for further details


Shuxiang Yang
E-mail: shuxi_ang@yahoo.com.hk"

Denne typen svindelforsøk mottar jeg fra tid til annen, og felles for mange av dem er at de er sendt fra en e-postadresse i Hong Kong. Den typiske lotterigevinsten er ofte sendt fra en e-postadresse i Nederland og gjerne via en aol adresse.

Ville du ha latt deg lure av en slik e-post? Sikkert ikke, men noen er det som faller for fristelsen og svarer i håp om å bli rik. Hvordan ville du ha reagert hvis du på et nachtspiel så en fyr "produsere" sedler ved å gni en seddel på et papir? Løpt i banken og hentet mere penger som han kunne ha "kopiert" flere til deg? Det gjorde flere personer i Arendal...... På BBC går det en programserie som viser slike triks som disse personene ble lurt av - og det er mange som lar seg narre. Mitt råd er vær kynisk - hvis det høres for godt ut til å være sant, er det sikkert svindel. Jeg sletter heller en e-post for mye enn for lite - det sendes ut mangt og mye som kun har det for mål å narre deg eller å få installert et virus på maskinene din.

Du bør imidlertid være obs på at det ikke bare er utenlandske aktører som forsøker å narre deg for penger. På f.eks TV3 og TVN er det til stadighet reklame for mobiltjenester/konkurranser hvor du skal sende en tekstmelding for å svare på et lett spørsmå, f.eks: Hva er hovedstaden i Frankrike? Alle kan svaret og det er kanskje lett å falle for fristelsen å sende inn en tekstmelding med svar. Tjenesten koster imidlertid kanskje 30 kr per gang og du mottar x antall meldinger i uken (og alle koster 30 kr). Hvorfor denne typen svindel ikke er blitt slått ned på, er en gåte for meg. Denne tjenesten er styrt fra Nederland (eller annet europeisk land) og kan for meg sidestilles med "lottogevinst svindelen" som ofte ramler inn på e-postkontoen.

I dagensVG kan du lese om at uønskede mobiltjenester topper klagelisten hos Forbrukerombudet. Det ville være rart om ikke forholdet omtalt over burde ha inngått i denne listen. Mobiltjenestene er ofte rettet mot barn og unge som gjerne vil ha nye ringetoner m.m.

Slik stanser du uønsket innhold:
I guiden fra Forbrukerombudet finner du også oppskriften for å stoppe mobile innholdstjenester du ikke har bedt om.

- Send STOPP til det kortnummeret du mottar meldinger fra
- Dersom du ikke vet hvem som eier/bruker kortnummeret du har fått melding fra, kan du kontakte din mobiloperatør.
- Be mobiloperatøren gi deg en spesifisert samtaleoversikt som viser om tjenesten er bestilt og om du har blitt belastet for den.
- Kontakt mobiloperatøren din eller innholdsleverandøren og krev å få refundert det beløpet du har betalt.
- Hvis mobiloperatøren eller innholdsleverandøren avslår klagen din, eller ikke svarer innen tre uker, kan du klage deres avgjørelse til Brukerklagenemnda.

1 kommentar:

  1. Forstår heller ikke hvordan folk kan la seg lure av slike e-mailer og av mannen i Arendal. Det er helt uforståelig. Og når det gjelder reklamene på TV så har de ihvertfall begynt å skrive at man mottar x antall meldinger per mnd med større skrift, så man faktisk ser det da. Da jeg bestilte meg et bakgrunnsbilde for mange år siden, var teksten så liten at jeg ikke la merke til den. Det var kun denne bakgrunnen jeg ville ha, men en mnd senere tikka det inn en melding om at jeg var belastet for abonnement. Jeg ringte selskapet og kjefta de huden full, og de la seg langflate og overførte beløpet tilbake til kontoen min. True litt med forbrukerrådet og litt sånt så årner sånne ting seg

    SvarSlett