mandag 15. februar 2010

Slutt på gratisparkering i byene?

Regjeringen vil nå innføre avgiftsbelagt parkering i byene. I dagens VG kan du lese at det i Oslo er 120 000 gratis parkeringsplasser, men dette tallet inkluderer nok også parkeringsplassene langs alle byens gater i sentrum. Og det er her det vil svi for oss som bor i byene. Hvor er det meningen vi skal sette fra oss bilen? Er det meningen at vi skal være nødt til å betale for å ha bilen parkert utenfor der vi bor, eller vil det bli innført beboerparkering samtidig? (Med beboerparkering forstår jeg det slik at de som bor i et område kan parkere gratis der).

På mange måter kan jeg forstå at man ønsker å redusere biltrafikken i de største byene, men er løsningen å avgiftsbelegge parkeringen? Hva med å prioritere å bygge ut t-banesystemet, jernbane, trikk og busstilbudene? En storstilt satsing på tilrettelegging for kollektivtransporten samt en kraftig reduksjon i bilettprisene vil kunne gi de effektene som regjeringen er ute etter. Kostnaden er riktignok vesentlig høyere enn kostnaden ved å innføre avgiftsbelagt sentrumsparkering.

På Tøyen ble f.eks parkeringen utenfor Botanisk Hage avgiftsbelagt høsten 2009 (grusplassen hvor sirkusene bruker å stå). Denne parkeringsplassen skulle også fungere som parkering for besøkende til Tøyenbadet, men det er svært mange som skipper denne parkeringsplassen og heller velger å kjøre inn i Tøyen Kulturpark for å sette fra seg bilen. Dette er mulig siden kommunen ikke prioriterer å kontrollere og/eller fjerne biler som er inne i parken. I tillegg brøytes det for parkering oppe ved Tøyenbadet (til og med på gressområde slik at folk kan parkere der). Veien opp til Tøyenbadet er skiltet med at dette er et parkområde, men det er mange som ikke tar hensyn til dette. Jeg tror at hvis det innføres avgiftsbelagt parkering i sentrumsområdene, vil det bli langt flere som benytter seg av f.eks Tøyenparken til å parkere. Siden Oslo kommune ikke evner å hindre kjøring og parkering inne i en park, vil situasjonen kunne bli uholdbar mange steder.

For mange vil en ekstrakostnad som parkeringsavgift, ha store konsekvenser. Det er ikke billig å reise kollektivt og mange steder er tilbudet svært dårlig. Noen er tvunget til å bruke bilen og hva med dem? Er det meningen at man kanskje må ta seg en ekstrajobb for å kunne jobbe i sentrum? Hvis man f.eks svarer på betalte markedsundersøkelser, må man antageligvis være med i 10-20 panel bare for å tjene nok til å parkere bilen i sentrum....

Jeg er for beboerparkering, men i mot at alle gratisparkeringer skal bort. Kanskje en selvmotsigelse, men det finnes alternativer som bør prioriters først. Start med å legge til rette for kollektivtransporten. Fungerer ikke det, kan det prøves ut noen "hardere" virkemidler.

9 kommentarer:

  1. Hvis jeg har en gårdsplass i sentrum av en by, Oslo, Bergen, Stavanger, trondheim eller hvor det måtte være....og jeg lar alle mine venner parkere der - på MIN eiendom - skal da STATEN fortelle meg at det har jeg ikke lov til - uten å ta betalt... Dette blir jo verre enn sovjetunionen i sin tid. Det er det jeg har sagt - Norge er siste kommunist stat i Vest Europa.

    SvarSlett
  2. Den norske stat begynner å bli komisk. Dette vil bare begrense folks sosiale adferd. Dere som bor i store byer vil kun få mindre besøk. De som er så heldige å ha en gårdsplass inne i en by, må altså ta betalt av venner som kommer på besøk! Å presse bedrifter til å ta betalt av kunder er jo også like lurt som å be dem om å stenge dørene og legge ned bedriften.
    Dette blir slått opp samme dag som Norsk UD hjelper kokainsmuglere å rømme fra landet de har blitt tatt i.
    Det sier vel mest om norge for tiden. Latterlig!

    SvarSlett
  3. Slik blir det når man ikke bruker stemmeretten riktig!

    SvarSlett
  4. Jeg foreslår av vi legger ned hele bykjernen. En gang i tiden var det stas å reise til byen - nå er det et helvete med parkeringsvakter i alle kriker og kroker. Jeg har sluttet å reise til byen for lenge siden.

    Konstruktivt forslag:
    Hvis problemet er eksos kan regjeringen ta vekk absolutt alle avgifter på el.bil og gi dem gratis ferdsel, niks bompenger og gratis parkering. Da vil bykjernen bli en god plass igjen for folk å ferdes. Men tror dere gutta og jentene inne i Oslo vil gjøre det - nei, det kommer nok ikke på tale. Her skal det betales...uansett om det er til det gode for folket eller ikke.

    hilsen gretten bluesman

    SvarSlett
  5. he he... Slik blir det når man ikke bruker stemmeretten riktig!!! - helt enig med det!

    SvarSlett
  6. lever vi i et kommunistisk land? det her er bare starten. Snart vil dem kreve å ta betalt for å puste inn oksygen, det er ikke lenge til.

    SvarSlett
  7. Vel... dette sanker ikke akkurat flere stemmer til SV ved neste valg.

    SV består av natur-og-ungdom-godfjotter. Gode på naive ideer. Dårlige på praktiske og realistiske løsninger.

    SvarSlett
  8. Skiltingen ved Tøyenbadet gjelder bare grøntarealene, ikke selve veien. Det er ihvertfall sånn jeg tolker skiltene. Skiltene leses fra veien, men gjelder bare grøntarealene.

    Hilsen
    Christian Jarre

    SvarSlett
  9. Skiltingen gjelder også for veien. Det er kun et begrenset antall kjøretillatelser som er utstedt opp til Tøyenbadet og barnehagene. Følgende kjøretillatelser er gitt for området:

    "Kjøretillatelse til Tøyenparken gis etter søknad til Friluftsetaten. I dag har disse kjøretillatelse i parken: ISS Landscaping, Park og Idrett Oslo KF, Helse og velferdsetaten, Vann og avløpsetaten, Samisk barnehage (6 tillatelser), Bellevue Gård (6 tillatelser), Fartsgrensen for området er 10 km/t, noe som er oppgitt på kjøretillatelsen."

    Dette er det Friluftsetaten selv som skriver. Det er området som er regulert til Park- og friområde, ikke grøntarealene.

    SvarSlett