søndag 13. desember 2009

Julemarked

I dag er det tredje søndag i advent og julen nærmer seg raskt. Kanskje alt for raskt for en person som meg - som synes shopping kan være en pine. Jeg har imidlertid funet en løsning som passer meg, for et alternativ til å dra på shopping i de tradisjonelle sentrene, er å dra på julemarkeder. Det er gøy, du får julestemning på kjøpet og du kan ende opp med å spare penger sammenlignet med juleshopping i et kjøpesenter.

Hvert år drar jeg på flere markeder - og kjøper noen av julegavene der. En av mine favoritter er Blå og julemarkedet de avholder der. Julemarkedet er vel egentlig en utvidelse av det tradisjonelle søndagsmarkedet på Blå, som avholdes nesten (?) hver søndag året rundt.


Bildet er hentet fra bloggen http://www.sondagsmarkedet.blogspot.com/

Blå ligger like ved Akerselva - og er verd et besøk, både som konsertgjenger og som besøkende til et av markedene som avholdes der.

Birkelunden Marked, er et bruktmarked på Grünerløkka i Oslo. Nå like før jul er det tett i tett av boder der - og det er mangt og mye å se på. Kanskje du finner årets julegave der? Markedet avholdes året rundt, men holder stengt enkelte helligdager m.m. I dag da jeg og madammen var der, overhørte vi en samtale som jeg håper ikke stemmer - at det kanskje går mot slutten for marked på Birkelunden. Kommunen kan vel ikke være så gal at de stenger et positit tiltak som dette? De er nok det, men jeg håper jeg hørte feil!



Ikke langt unna Birkelunden finner du Vespa - Vespa er en italiensk kafé og kolonialhandel i Københavngata. Inne i bakgården, i bakgården til Paradiso Import i Københavngata 2, arrangeres det nå et svært koselig julemarked som er verd å få med seg. Jeg er imidlertid usikker på om det kun var forrige helg det var åpent, men vi (jeg og Proffen) hadde et fint besøk der.


Bilde hentet fra http://www.unikoslo.no/



Hvis du skulle bli småkald og få lyst på noe varmt - ekte kakao - er madammens favoritt Cocoa. Jeg må vel innrømme at kaffe er best, men kakao på en kald dag er ikke så ille det heller.....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar