onsdag 2. desember 2009

Grensehandel - smart og økonomisk

Jeg har tidligere skrevet om mine erfaringer med å handle i Sverige, i mitt tilfelle på f.eks Nordbysenteret. mange forsøker å fremstille dette både som harry og som en trussel mot norsk landbruk. Jeg synes ikke det er harry å handle i Sverige. Jeg sparer mange tusen kroner i året på å sette av en halv dag til å dra til Sverige. Om det er en trussel mot norsk landbruk, skal jeg ikke bruke så mye tid på. Enkelt og greit er det staten som setter rammebetingelsene, både for deg som forbruker og for produsentene. Det er derfor ikke du som forbruker som gjennom din handletur over grensen som er en evt trussel for norsk landbruk.

I forkant av en handletur er det viktig at du sjekker ut om f.eks systembolaget har åpent. De har ikke åpent alle dager og det kan fort bli en liten bomtur hvis systembolaget er hovedårsaken til at du drar på handletur. Det kan også være lurt å sjekke ut nettstedet til 1881.no. De har en fyldig og etter min mening, god oversikt over ting som er lurt å sette seg inn i før man drar på handletur. Du finner bl.a. en oversikt over tollreglene, transportmuligheter m.m. I dagens VG finner du også en oversikt hvordan du kan grensehandle selv om du ikke har egen bil.

Hvis du skal på shoppingtur til Sverige og Nordbysenteret, kan det lønne seg å være der når de åpner. Da er det ikke så mye folk og du slipper "de desperate" shopperne. Til slutt - bruker du kredittkort til å handle med? Vær obs på at rentene er skyhøye hvis du ikke betaler regningen innen forfallsfrist. VG Har skrevet en artikkel som kan være grei å lese i den sammenheng...

God tur!



1 kommentar:

  1. Tack för tipset om Triaba Panel! Jag har lagt ut länken.

    SvarSlett