tirsdag 1. desember 2009

Arbeidsledigheten øker i EU

Arbeidsledigheten i EU øker og 1 av 5 under 25 år er arbeidsledige. Samlet utgjør de arbeidsledige ca 9,8% av arbeidsstokken i EU, dvs 22,5 millioner arbeidsledig! Jeg synes dette er et forferdelig høyt tall og det er nesten ikke til å tro. Bare i år har det blitt 5 millioner nye arbeidsledige i EU. Det er hele Norges befolkning det.....

Hvis vi ser på Norge og hva vi sliter med, er det å redusere andelen syke. I Sverige har de klart å redusere sykeandelen og nå foregår debatten om vi skal følge den svenske modellen. Jeg skal ikke påberope meg kunnskaper om hva de har gjort i Sverige, men kanskje er det noe lurt der vi kan ta med oss. Statens utgifter til sykelønnsordninger er store og de stiger år for år. På ett eller annet vis må vi få redusert disse utgiftene.

Jeg anser meg som heldig som både har fast jobb og god helse - samtidig som jeg har en hobby i Triaba Panel (betalte markedsundersøkelser på nett)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar