søndag 1. november 2009

XXXVII - Vurdering av markedsundersøkelser

Jeg skal i en rekke innlegg gi deg mine vurderinger av selskaper som driver på med markedsundersøkelser. Selskapene vil få terningekast fra 1 til 6, hvor 6 er best. Dette er selvfølgelig en subjektiv vurdering og du vil kanskje ikke være enig i mine vurderinger.

Hvis du også deltar i undersøkelsene - er det fint om du gir dine synspunkter i kommentarfeltet.

I mange blogger, nettsider og forum blir du forsøkt vervet til en rekke utenlandske nettsider hvor du må betale for å få tilgang til markedsundersøkelser. Mitt råd til deg er: styr unna! Den absolutt største listen over betalte markedsundersøkelser finner du på http://www.triaba.com/ eller på http://www.survey-lounge.com/ . Listen er gratis og du trenger IKKE å registrere deg for å få tilgang. Når jeg har presentert alle de norske markedsundersøkelsene som jeg kjenner til, vil jeg presentere markedsundersøkelsene som ikke er norske. Nettsider med titler som "bli rik i en fei!" - er stort sett bare svindel.


Rangering av markedsundersøkelsene:
-Terningkast 5: Start.no. Ble presentert i del V.
-Terningkast 5: Triaba Panel. Ble presentert i del VII.
-Terningkast 5: Dagbladet. Ble presentert i del XIV.
-Terningkast 5: Biip.no. Ble presentert i del XVII.
-Terningkast 5: 123spill-panelet (Dagbladet). Ble presentert i del XXIV.
-Terningkast 5: 123hjemmeside-Panelet. Ble presentert i del XXX.
-Terningkast 5-: Global Test Market. Ble vurdert i del X.
-Terningkast 4: YouGov (tidligere Zaphera). Ble presentert i del I.
-Terningkast 4: Panel.no. Ble presentert i del XV.
-Terningkast 4-: GallupPanelet (TNSGallup). Ble presentert i del XIX.
-Terningkast 4-: Verdifullmening.no. Ble presentert i del VI.
-Terningkast 4-: GfKs Consumer Scan panel. Ble presentert i del XXXV.
-Terningkast 3: Habbo. Ble presentert i del XXIII. Du bør være Habbomedlem
-Terningkast 3-: Ciao-survey. Ble presentert i del III.
-Terningkast 3-: M3 Panel. Ble presentert i del XXVI.
-Terningkast 3-: Fishnetpanel. Ble presentert i del XXVII.
-Terningkast 3-: nielsen (AC Nielsen). Ble presentert i del XXVIII.
-Terningkast 2+: Aftenposten - Leserpanel. Ble presentert i del VIII.
-Terningkast 2+: Meningstorget. Ble presentert i del II.
-Terningkast 2+: Kapital - Leserpanel. Ble presentert i del XXXI.
-Terningkast 2: Media Direct Norge (MDN). Ble presentert i del XX.
-Terningkast 2: Adresseavisen - Leserpanel. Ble presentert i del XIII.
-Terningkast 2: United Supporteren (US). Ble presentert i del XXI.
-Terningkast 2: Bergens Tidende - Leserpanel. Ble presentert i del XXXII.
-Terningkast 2: Stavanger Aftenblad - Leserpanel. Ble presentert i del XXXVI.
-Terningkast 2-: Norsk Golf - Leserpanel. Ble presentert i del XXV.
-Terningkast 2-: Test&Vote. Ble presentert i del IX.
-Terningkast 1+: Tara - Leserpanel (Bonnier). Ble presentert i del XXIX.
-Terningkast 1: VG - Leserpanel. Ble presentert i del IV.
-Terningkast 1: Finn.no - Leserpanel. Ble presentert i del XI.
-Terningkast 1: IPSOS Access Panels. Ble presentert i del XVI.
-Terningkast 1: Villapanelet. Ble presentert i del XVIII.
-Terningkast 1: HjemmePC - Leserpanel. Ble presentert i del XXXIII.
-Terningakst 1: Kamille - Leserpanel. Ble presentert i del XXXIV.
-Terningkast 1-: Panelet.no. Ble presentert i del XXII.
-Terningkast 1-: TalkToChange. Ble presentert i del XII.


Dagens vurdering: Dagsavisen - Leserpanel
På nettsiden til Dagsavisen står det at "Lesere er det viktigste vi har. Vi trenger dine meninger om Dagsavisen for å gjøre avisen bedre. Derfor oppretter vi nå et internettbasert leserpanel og inviterer deg til å delta. Det eneste du trenger, er tilgang til internett og en e-postadresse. Du vil av og til motta en e-post med en del spørsmål om våre redaksjonelle sider og annonser. Du klikker deg raskt gjennom undersøkelsen og tjener samtidig poeng til flotte premier! Du svarer bare på spørsmål når du selv ønsker. Jo flere ganger du deltar, jo større er vinnersjansene dine. Hver gang du deltar får du poeng som brukes til en donasjon til en veldedig organisasjon, samt et reisegavekort til en verdi av kroner 10.000,-. Vi deler ut ett reisegavekort fra Apollo i året - blant tidligere og nåværende medlemmer av panelet. Hvem kan være med? Alle våre lesere, uavhengig av hvor ofte du leser Dagsavisen daglig eller om du selv er abonnent, er velkomne i panelet. Alder, bosted, yrke og så videre spiller ingen rolle. Det er dine ærlige svar vi ønsker!"

Dette er et typisk RAM-panel hvor du får poeng for å svare på undersøkelser. Dagsavisen lar deg samle opp poeng som du kan donere til veldedige organisasjoner. Samtidig skriver de at du samler opp poeng til et reisegavekort, mens det i neste setning står at du er med i trekningen av ett reisegavekort i året. Noe ullent og uklart formulert...


Vurdering: Pluss for at du kan samle opp poeng og gi til veldedighet, men kraftig minus for at de kun trekker ut ett reisegavekort i året. Hvor mange deltar og hva er dine vinnersjanser? Jeg gir derfor Dagsavisen - Leserpanel terningkast 1.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar