tirsdag 3. november 2009

XXXIX - Vurdering av markedsundersøkelser

Jeg skal i en rekke innlegg gi deg mine vurderinger av selskaper som driver på med markedsundersøkelser. Selskapene vil få terningekast fra 1 til 6, hvor 6 er best. Dette er selvfølgelig en subjektiv vurdering og du vil kanskje ikke være enig i mine vurderinger.

Hvis du også deltar i undersøkelsene - er det fint om du gir dine synspunkter i kommentarfeltet.

I mange blogger, nettsider og forum blir du forsøkt vervet til en rekke utenlandske nettsider hvor du må betale for å få tilgang til markedsundersøkelser. Mitt råd til deg er: styr unna! Den absolutt største listen over betalte markedsundersøkelser finner du på http://www.triaba.com/ eller på http://www.survey-lounge.com/ . Listen er gratis og du trenger IKKE å registrere deg for å få tilgang. Når jeg har presentert alle de norske markedsundersøkelsene som jeg kjenner til, vil jeg presentere markedsundersøkelsene som ikke er norske. Nettsider med titler som "bli rik i en fei!" - er stort sett bare svindel.


Rangering av markedsundersøkelsene:
-Terningkast 5: Start.no. Ble presentert i del V.
-Terningkast 5: Triaba Panel. Ble presentert i del VII.
-Terningkast 5: Dagbladet. Ble presentert i del XIV.
-Terningkast 5: Biip.no. Ble presentert i del XVII.
-Terningkast 5: 123spill-panelet (Dagbladet). Ble presentert i del XXIV.
-Terningkast 5: 123hjemmeside-Panelet. Ble presentert i del XXX.
-Terningkast 5-: Global Test Market. Ble vurdert i del X.
-Terningkast 4: YouGov (tidligere Zaphera). Ble presentert i del I.
-Terningkast 4: Panel.no. Ble presentert i del XV.
-Terningkast 4-: GallupPanelet (TNSGallup). Ble presentert i del XIX.
-Terningkast 4-: Verdifullmening.no. Ble presentert i del VI.
-Terningkast 4-: GfKs Consumer Scan panel. Ble presentert i del XXXV.
-Terningkast 3: Habbo. Ble presentert i del XXIII. Du bør være Habbomedlem
-Terningkast 3-: Ciao-survey. Ble presentert i del III.
-Terningkast 3-: M3 Panel. Ble presentert i del XXVI.
-Terningkast 3-: Fishnetpanel. Ble presentert i del XXVII.
-Terningkast 3-: nielsen (AC Nielsen). Ble presentert i del XXVIII.
-Terningkast 3-: Bergen vDICE Lab. Ble presentert i del XXXVIII
-Terningkast 2+: Aftenposten - Leserpanel. Ble presentert i del VIII.
-Terningkast 2+: Meningstorget. Ble presentert i del II.
-Terningkast 2+: Kapital - Leserpanel. Ble presentert i del XXXI.
-Terningkast 2: Media Direct Norge (MDN). Ble presentert i del XX.
-Terningkast 2: Adresseavisen - Leserpanel. Ble presentert i del XIII.
-Terningkast 2: United Supporteren (US). Ble presentert i del XXI.
-Terningkast 2: Bergens Tidende - Leserpanel. Ble presentert i del XXXII.
-Terningkast 2: Stavanger Aftenblad - Leserpanel. Ble presentert i del XXXVI.
-Terningkast 2-: Norsk Golf - Leserpanel. Ble presentert i del XXV.
-Terningkast 2-: Test&Vote. Ble presentert i del IX.
-Terningkast 1+: Tara - Leserpanel (Bonnier). Ble presentert i del XXIX.
-Terningkast 1: VG - Leserpanel. Ble presentert i del IV.
-Terningkast 1: Finn.no - Leserpanel. Ble presentert i del XI.
-Terningkast 1: IPSOS Access Panels. Ble presentert i del XVI.
-Terningkast 1: Villapanelet. Ble presentert i del XVIII.
-Terningkast 1: HjemmePC - Leserpanel. Ble presentert i del XXXIII.
-Terningakst 1: Kamille - Leserpanel. Ble presentert i del XXXIV.
-Terningkast 1: Dagsavisen - Leserpanel. Ble presentert i del XXXVII.
-Terningkast 1-: Panelet.no. Ble presentert i del XXII.
-Terningkast 1-: TalkToChange. Ble presentert i del XII.


Dagens vurdering: Norpost webpanel
På nettsiden til Norpost står det at "Liker du å motta reklame i postkassen? For å kvalitetssikre våre distribusjoner, søker vi frivillige til å rapportere om de har mottatt spesielle brosjyrer og materiell. Som frivillig, logger du inn på en nettside hvor du får se bilde av brosjyrene du skal ha mottatt, og krysser av for om du faktisk har mottatt dem eller ikke. Vi vil gjøre oppmerksom på at svarene du oppgir på den ukentlige undersøkelsen kan bli brukt av Norpost AS til kvalitet- og dokumentasjonsformål. Alle som deltar er med i ukentlig trekning av gavekort pålydende kr. 1.000,-."

Norpost webpanel er ikke direkte et panel som driver med markedsundersøkelser, men måler om reklame blir mottatt i postkassen. Dette må vel være noe som passer for den spesielt interesserte.... Motta reklame i postkassen og registrere den på nett. Ligner litt på world-mail panelet (blir vurdert senere), men til forskjell fra dem er du kun med i trekningen av et gavekort. Positivt at det er trekning hver uke, men hvor mange deltar? Vær imidlertid oppmerksom på at Norpost til stadighet trenger personell - så hvis du ønsker en ekstrajobb noen timer hver uke, bør du sjekke nettsiden deres. Videre søker de nesten hele tiden etter bud til å levere reklame - må være 13 år eller eldre. NB! For at du skal få delta må du bo innenfor et av deres leveranseområder. Dette vil fremgå av kart når du registrerer deg.


Vurdering: Det er positivt at de trekker ut et gavekort hver uke, men jeg er skeptisk til typen belønning når du faktisk løpende må registrere data for dem på nettet. Gratisarbeid kaller jeg det. ,Med bakgrunn i dette vil jeg gi Norpost Webpanel terningkast 1. NB! Merk deg mulighetene til ekstrajobber, budjobb for ungdommer m.v.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar