torsdag 5. november 2009

XLI - Vurdering av markedsundersøkelser

Dagens vurdering: Topp - Leserpanel
På nettsiden til Topp står det at "Ingen er viktigere for oss enn våre lesere. Derfor har vi opprettet et leserpanel, der du kan gi oss tilbakemelding på alt fra artikler til annonser, slik at vi kan lage et enda bedre blad og nettsted for deg. Ved å svare på ulike undersøkelser som du får tilsendt pr e-post samler du poeng og er dermed med i trekning av en eller flere premier. Hver måned trekkes minst en vinner. Det spiller ingen rolle om du leser bladet TOPP eller nettstedet TOPP.no ofte eller sjelden, om du abonnerer eller ikke - vi er interessert i hva du mener! Du svarer når du selv vil.

NB! Du må være minimum 16 år for å kunne være med i panelet. Du som er under 16 år er en like viktig leser som alle andre for oss, men i regelverket for å lage et leserpanel er dette en aldersgrense vi må følge."

Topp og RAM sender deg med jevne mellomrom undersøkelser. Undersøkelsene er stort sett identiske, hvor du skal fortelle om du har sett en gitt reklame og om du likte den. Raskt unnagjort, men kjedelig. Ved å delta i dette panelet kan du vinne premier og Topp skriver at de trekker minst 1 premie hver måned. Det opplyses ikke om hva dine vinnersjanser er eller hva du kan vinne. Det eneste positive som jeg kan komme på med dette panelet, er at det ikke er så ofte du får undersøkelser og det er raskt å svare på de som du får. Dette er et typisk RAM-panel og jeg er fristet til å si at du jobber gratis for dem når de kun trekker ut premier.
Vurdering: Bortkastet tid å melde seg inn? Du vet ikke hva dine vinnersjanser er eller hva du kan vinne. Jeg gir Topp sitt leserpanel terningekast 1.





Rangering av tidligere vurderte markedsundersøkelser:
-Terningkast 5: Start.no. Ble presentert i del V.
-Terningkast 5: Triaba Panel. Ble presentert i del VII.
-Terningkast 5: Dagbladet. Ble presentert i del XIV.
-Terningkast 5: Biip.no. Ble presentert i del XVII.
-Terningkast 5: 123spill-panelet (Dagbladet). Ble presentert i del XXIV.
-Terningkast 5: 123hjemmeside-Panelet. Ble presentert i del XXX.
-Terningkast 5-: Global Test Market. Ble vurdert i del X.
-Terningkast 4: YouGov (tidligere Zaphera). Ble presentert i del I.
-Terningkast 4: Panel.no. Ble presentert i del XV.
-Terningkast 4-: GallupPanelet (TNSGallup). Ble presentert i del XIX.
-Terningkast 4-: Verdifullmening.no. Ble presentert i del VI.
-Terningkast 4-: GfKs Consumer Scan panel. Ble presentert i del XXXV.
-Terningkast 3: Habbo. Ble presentert i del XXIII. Du bør være Habbomedlem
-Terningkast 3-: Ciao-survey. Ble presentert i del III.
-Terningkast 3-: M3 Panel. Ble presentert i del XXVI.
-Terningkast 3-: Fishnetpanel. Ble presentert i del XXVII.
-Terningkast 3-: nielsen (AC Nielsen). Ble presentert i del XXVIII.
-Terningkast 3-: Bergen vDICE Lab. Ble presentert i del XXXVIII
-Terningkast 2+: Aftenposten - Leserpanel. Ble presentert i del VIII.
-Terningkast 2+: Meningstorget. Ble presentert i del II.
-Terningkast 2+: Kapital - Leserpanel. Ble presentert i del XXXI.
-Terningkast 2: Media Direct Norge (MDN). Ble presentert i del XX.
-Terningkast 2: Adresseavisen - Leserpanel. Ble presentert i del XIII.
-Terningkast 2: United Supporteren (US). Ble presentert i del XXI.
-Terningkast 2: Bergens Tidende - Leserpanel. Ble presentert i del XXXII.
-Terningkast 2: Stavanger Aftenblad - Leserpanel. Ble presentert i del XXXVI.
-Terningkast 2-: Norsk Golf - Leserpanel. Ble presentert i del XXV.
-Terningkast 2-: Test&Vote. Ble presentert i del IX.
-Terningkast 1+: Tara - Leserpanel (Bonnier). Ble presentert i del XXIX.
-Terningkast 1: Norpost webpanel. Ble presentert i del XXXIX
-Terningkast 1: VG - Leserpanel. Ble presentert i del IV.
-Terningkast 1: Finn.no - Leserpanel. Ble presentert i del XI.
-Terningkast 1: IPSOS Access Panels. Ble presentert i del XVI.
-Terningkast 1: Villapanelet. Ble presentert i del XVIII.
-Terningkast 1: HjemmePC - Leserpanel. Ble presentert i del XXXIII.
-Terningakst 1: Kamille - Leserpanel. Ble presentert i del XXXIV.
-Terningkast 1: Dagsavisen - Leserpanel. Ble presentert i del XXXVII.
-Terningkast 1-: Panelet.no. Ble presentert i del XXII.
-Terningkast 1-: TalkToChange. Ble presentert i del XII.

Jeg har i en rekke innlegg gitt deg mine vurderinger av selskaper som driver på med markedsundersøkelser. Selskapene får terningekast fra 1 til 6, hvor 6 er best. Dette er selvfølgelig en subjektiv vurdering og du vil kanskje ikke være enig i mine vurderinger.

Hvis du også deltar i undersøkelsene - er det fint om du gir dine synspunkter i kommentarfeltet.
I mange blogger, nettsider og forum blir du forsøkt vervet til en rekke utenlandske nettsider hvor du må betale for å få tilgang til markedsundersøkelser. Mitt råd til deg er: styr unna! Den absolutt største listen over betalte markedsundersøkelser finner du på http://www.triaba.com/ eller på http://www.survey-lounge.com/ . Listen er gratis og du trenger IKKE å registrere deg for å få tilgang. Når jeg har presentert alle de norske markedsundersøkelsene som jeg kjenner til, vil jeg presentere markedsundersøkelsene som ikke er norske. Nettsider med titler som "bli rik i en fei!" - er stort sett bare svindel.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar