søndag 29. november 2009

LX - Vurdering av markedsundersøkelser

Dagens vurdering: Sveapanelen
På nettsiden til sveapanelen står det at "Sveapanelen er et forbrukerpanel der nettopp du kan være med og påvirke. Ved å delta i undersøkelser om kommunikasjon, reklame, produkter, forbrukerartikler og medier, kan du påvirke samtidig som du får økonomisk godtgjørelse. Nå søker vi enda flere medlemmer til vårt panel. Det tar bare rundt et minutt å komme i gang."

Sveapanelen er et typisk Cint-panel. Dette innebærer at du betales via PayPal og mottar 1 til 6 undersøkelser per mnd. Sveapanelen opplyser ikke hva du tjener per undersøkelse, men det betales vanligvis mellom kr 5 og kr 30 per undersøkelse. Dette panelet er likt Triaba Panel, Biip.no og Start.no m.fl. Hvis du skal være medlem i flere av disse panelene må du enten ha tilgang til flere PCer, eller ha et program som sletter cookies. Når du deltar i en undersøkelse lagres det en cookie på maskinen din som forteller at du har svart på den og den undersøkelsen. På denne måten forhindrer de at du svarer på samme undersøkelse flere ganger. Fjerner du imidlertid cookien for hver gang du har svart på en undersøkelse, kan du fritt være med i så mange panel du vil og tjene mer enn du vanligvis ville ha gjort.

Vurdering: Et typisk Cint-panel og de er jeg positive til. Noe skeptisk til at de ikke opplyser om hva du tjener per undersøkelse på nettsiden, men jeg antar at de bruker de samme satsene som de andre cint-panelene. Jeg trekker de imidlertid litt for den mangelen - for det kan jo være poeng du får som senere skal veksles inn i gaver? Jeg gir Sveapanelen terningkast 5-.

05.12.09:
Etter at jeg skrev om Sveapanelen første gangen har jeg fått tilbakemelding om at de vil legge ut på nettsiden hva du får betalt per undersøkelse. Jeg velger derfor å oppjustere terningkastet til fra 5- til 5.




Rangering av tidligere vurderte markedsundersøkelser:
-Terningkast 5: Start.no. Ble presentert i del V.
-Terningkast 5: Triaba Panel. Ble presentert i del VII.
-Terningkast 5: Dagbladet. Ble presentert i del XIV.
-Terningkast 5: Biip.no. Ble presentert i del XVII.
-Terningkast 5: 123spill-panelet (Dagbladet). Ble presentert i del XXIV.
-Terningkast 5: 123hjemmeside-Panelet. Ble presentert i del XXX.
-Terningkast 5-: Global Test Market. Ble vurdert i del X.
-Terningkast 4+: Norstat. Ble vurdert i del XLVIII.
-Terningkast 4: YouGov (tidligere Zaphera). Ble presentert i del I.
-Terningkast 4: Panel.no. Ble presentert i del XV.
-Terningkast 4-: GallupPanelet (TNSGallup). Ble presentert i del XIX.
-Terningkast 4-: Verdifullmening.no. Ble presentert i del VI.
-Terningkast 4-: GfKs Consumer Scan panel. Ble presentert i del XXXV.
-Terningkast 3+: Tellus webpanel. Ble vurdert i del LVII. NB. Ikke for alle..
-Terningkast 3: Habbo. Ble presentert i del XXIII. Du bør være Habbomedlem
-Terningkast 3: Drammens Tidende - Leserpanel. Ble vurdert i del LVIII.
-Terningkast 3-: Ciao-survey. Ble presentert i del III.
-Terningkast 3-: M3 Panel. Ble presentert i del XXVI.
-Terningkast 3-: Fishnetpanel. Ble presentert i del XXVII.
-Terningkast 3-: nielsen (AC Nielsen). Ble presentert i del XXVIII.
-Terningkast 3-: Bergen vDICE Lab. Ble presentert i del XXXVIII
-Terningkast 2+: Aftenposten - Leserpanel. Ble presentert i del VIII.
-Terningkast 2+: world-mail-panel. Ble presentert i del L.
-Terningkast 2+: Meningstorget. Ble presentert i del II.
-Terningkast 2+: Kapital - Leserpanel. Ble presentert i del XXXI.
-Terningkast 2: E24 - Leserpanel. Ble vurdert i del LIV.
-Terningkast 2: Dagens IT - Leserpanel. Ble vurdert i del LIII.
-Terningkast 2: Media Direct Norge (MDN). Ble presentert i del XX.
-Terningkast 2: Adresseavisen - Leserpanel. Ble presentert i del XIII.
-Terningkast 2: United Supporteren (US). Ble presentert i del XXI.
-Terningkast 2: Bergens Tidende - Leserpanel. Ble presentert i del XXXII.
-Terningkast 2: Stavanger Aftenblad - Leserpanel. Ble presentert i del XXXVI.
-Terningkast 2-: Norsk Golf - Leserpanel. Ble presentert i del XXV.
-Terningkast 2-: Test&Vote. Ble presentert i del IX.
-Terningkast 1+: Tara - Leserpanel (Bonnier). Ble presentert i del XXIX.
-Terningkast 1+: miljøpanelet Vesar. Ble vurdert i del XLVI.
-Terningkast 1: Trønder Avisa - Leserpanel. Ble vurdert i del XLVII.
-Terningkast 1: Kommunal Rapport - Leserpanel. Ble vurdert i del LIX.
-Terningkast 1: Agderposten - Leserpanel. Ble vurdert i del LVI.
-Terningkast 1: KK - Leserpanel. Ble vurdert i del XLIX.
-Terningkast 1: Henne.no - Leserpanel. Ble presentert i del LII.
-Terningkast 1: Vårt Land - Leserpanel. Ble vurdert i del XLIV.
-Terningkast 1: Topp - Leserpanel. Ble presentert i del XLI.
-Terningkast 1: Hjemmet - Leserpanel. Ble vurdert i del XLII.
-Terningkast 1: Cosmoplitan - Leserpanel. Ble vurdert i del XL.
-Terningkast 1: DinSide.no - Leserpanel. Ble vurdert i del LI.
-Terningkast 1: Bonnier Media - Leserpanel. Ble vudert i del XLIII.
-Terningkast 1: Norpost webpanel. Ble presentert i del XXXIX
-Terningkast 1: VG - Leserpanel. Ble presentert i del IV.
-Terningkast 1: Finn.no - Leserpanel. Ble presentert i del XI.
-Terningkast 1: IPSOS Access Panels. Ble presentert i del XVI.
-Terningkast 1: Villapanelet. Ble presentert i del XVIII.
-Terningkast 1: HjemmePC - Leserpanel. Ble presentert i del XXXIII.
-Terningkast 1: Harstad Tidende - Leserpanel. Ble vurdert i del XLV.
-Terningakst 1: Kamille - Leserpanel. Ble presentert i del XXXIV.
-Terningkast 1: Dagsavisen - Leserpanel. Ble presentert i del XXXVII.
-Terningkast 1-: Aktiv Trening - Leserpanel. Ble presentert i del LV.
-Terningkast 1-: Panelet.no. Ble presentert i del XXII.
-Terningkast 1-: TalkToChange. Ble presentert i del XII.

Jeg har i en rekke innlegg gitt deg mine vurderinger av selskaper som driver på med markedsundersøkelser. Selskapene får terningekast fra 1 til 6, hvor 6 er best. Dette er selvfølgelig en subjektiv vurdering og du vil kanskje ikke være enig i mine vurderinger.

Hvis du også deltar i undersøkelsene - er det fint om du gir dine synspunkter i kommentarfeltet.
I mange blogger, nettsider og forum blir du forsøkt vervet til en rekke utenlandske nettsider hvor du må betale for å få tilgang til markedsundersøkelser. Mitt råd til deg er: styr unna! Den absolutt største listen over betalte markedsundersøkelser finner du på http://www.triaba.com/ eller på http://www.survey-lounge.com/ . Listen er gratis og du trenger IKKE å registrere deg for å få tilgang. Når jeg har presentert alle de norske markedsundersøkelsene som jeg kjenner til, vil jeg presentere markedsundersøkelsene som ikke er norske. Nettsider med titler som "bli rik i en fei!" - er stort sett bare svindel.

2 kommentarer:

  1. Hej
    Vi försöker lyssna på våra medlemmar i Sveapanalen.se. Vi skall omedelbart förtydliga informationen om hur mycket man tjänar per undersökning i vår konsumentpanel. Vi lägger in informationen under FAQ.

    Hälsningar
    Sveapanelen

    SvarSlett
  2. Da justerer jeg Sveapanelen opp på nivå med de andre Cint-panelen, dvs Terningkast 5.

    SvarSlett