torsdag 26. november 2009

LVIII - Vurdering av markedsundersøkelser

Dagens vurdering: Drammens Tidende - Leserpanel
På nettsiden til dt.no står det at "Vi trenger dine meninger om Drammens Tidende for å gjøre avisen bedre. Derfor oppretter vi et leserpanel. Blir du med i leserpanelet, vil du av og til motta en e-post som inneholder en del spørsmål om avisen vår. Når du svarer på spørsmålene tjener du opp bonuspoeng som gir deg Flaxlodd automatisk tilsendt. Det spiller ingen rolle om du abonnerer eller ikke, om du leser avisen ofte eller sjelden. Det er dine synspunkter som leser av Drammens Tidende vi trenger. Hver e-post du besvarer gir deg bonuspoeng. Etter 5 spørsmålsrunder får du automatisk Flax-lodd tilsendt."

Drammens Tidende bruker RAM som leverandør av undersøkelsene. Undersøkelsene er raskt unnagjort og jeg regner med at de ikke spammer deg med undersøkelser? dt.no har valgt en belønningsform som kanskje trigger flere til å bli medlem, for du får faktisk tilsendt Flax-lodd for hver 5 undersøkelse du deltar i. Jeg er ikke medlem av dette panelet, men jeg vil tro at mange vil ha interessen av å få tilsendt lodd.

Vurdering: Et RAM-panel med positiv vri. Det tar ikke lang tid før du får ditt første Flax-lodd i posten og hvem vet, kanskje du vinner noen kroner? Jeg gir dt.no terningkast 3. Årsaken til dette er at du ikke bruker lang tid på å få tilsendt de første loddene. Kanskje blir det penger av det også?




Rangering av tidligere vurderte markedsundersøkelser:
-Terningkast 5: Start.no. Ble presentert i del V.
-Terningkast 5: Triaba Panel. Ble presentert i del VII.
-Terningkast 5: Dagbladet. Ble presentert i del XIV.
-Terningkast 5: Biip.no. Ble presentert i del XVII.
-Terningkast 5: 123spill-panelet (Dagbladet). Ble presentert i del XXIV.
-Terningkast 5: 123hjemmeside-Panelet. Ble presentert i del XXX.
-Terningkast 5-: Global Test Market. Ble vurdert i del X.
-Terningkast 4+: Norstat. Ble vurdert i del XLVIII.
-Terningkast 4: YouGov (tidligere Zaphera). Ble presentert i del I.
-Terningkast 4: Panel.no. Ble presentert i del XV.
-Terningkast 4-: GallupPanelet (TNSGallup). Ble presentert i del XIX.
-Terningkast 4-: Verdifullmening.no. Ble presentert i del VI.
-Terningkast 4-: GfKs Consumer Scan panel. Ble presentert i del XXXV.
-Terningkast 3+: Tellus webpanel. Ble vurdert i del LVII. NB. Ikke for alle..
-Terningkast 3: Habbo. Ble presentert i del XXIII. Du bør være Habbomedlem
-Terningkast 3-: Ciao-survey. Ble presentert i del III.
-Terningkast 3-: M3 Panel. Ble presentert i del XXVI.
-Terningkast 3-: Fishnetpanel. Ble presentert i del XXVII.
-Terningkast 3-: nielsen (AC Nielsen). Ble presentert i del XXVIII.
-Terningkast 3-: Bergen vDICE Lab. Ble presentert i del XXXVIII
-Terningkast 2+: Aftenposten - Leserpanel. Ble presentert i del VIII.
-Terningkast 2+: world-mail-panel. Ble presentert i del L.
-Terningkast 2+: Meningstorget. Ble presentert i del II.
-Terningkast 2+: Kapital - Leserpanel. Ble presentert i del XXXI.
-Terningkast 2: E24 - Leserpanel. Ble vurdert i del LIV.
-Terningkast 2: Dagens IT - Leserpanel. Ble vurdert i del LIII.
-Terningkast 2: Media Direct Norge (MDN). Ble presentert i del XX.
-Terningkast 2: Adresseavisen - Leserpanel. Ble presentert i del XIII.
-Terningkast 2: United Supporteren (US). Ble presentert i del XXI.
-Terningkast 2: Bergens Tidende - Leserpanel. Ble presentert i del XXXII.
-Terningkast 2: Stavanger Aftenblad - Leserpanel. Ble presentert i del XXXVI.
-Terningkast 2-: Norsk Golf - Leserpanel. Ble presentert i del XXV.
-Terningkast 2-: Test&Vote. Ble presentert i del IX.
-Terningkast 1+: Tara - Leserpanel (Bonnier). Ble presentert i del XXIX.
-Terningkast 1+: miljøpanelet Vesar. Ble vurdert i del XLVI.
-Terningkast 1: Trønder Avisa - Leserpanel. Ble vurdert i del XLVII.
-Terningkast 1: Agderposten - Leserpanel. Ble vurdert i del LVI.
-Terningkast 1: KK - Leserpanel. Ble vurdert i del XLIX.
-Terningkast 1: Henne.no - Leserpanel. Ble presentert i del LII.
-Terningkast 1: Vårt Land - Leserpanel. Ble vurdert i del XLIV.
-Terningkast 1: Topp - Leserpanel. Ble presentert i del XLI.
-Terningkast 1: Hjemmet - Leserpanel. Ble vurdert i del XLII.
-Terningkast 1: Cosmoplitan - Leserpanel. Ble vurdert i del XL.
-Terningkast 1: DinSide.no - Leserpanel. Ble vurdert i del LI.
-Terningkast 1: Bonnier Media - Leserpanel. Ble vudert i del XLIII.
-Terningkast 1: Norpost webpanel. Ble presentert i del XXXIX
-Terningkast 1: VG - Leserpanel. Ble presentert i del IV.
-Terningkast 1: Finn.no - Leserpanel. Ble presentert i del XI.
-Terningkast 1: IPSOS Access Panels. Ble presentert i del XVI.
-Terningkast 1: Villapanelet. Ble presentert i del XVIII.
-Terningkast 1: HjemmePC - Leserpanel. Ble presentert i del XXXIII.
-Terningkast 1: Harstad Tidende - Leserpanel. Ble vurdert i del XLV.
-Terningakst 1: Kamille - Leserpanel. Ble presentert i del XXXIV.
-Terningkast 1: Dagsavisen - Leserpanel. Ble presentert i del XXXVII.
-Terningkast 1-: Aktiv Trening - Leserpanel. Ble presentert i del LV.
-Terningkast 1-: Panelet.no. Ble presentert i del XXII.
-Terningkast 1-: TalkToChange. Ble presentert i del XII.

Jeg har i en rekke innlegg gitt deg mine vurderinger av selskaper som driver på med markedsundersøkelser. Selskapene får terningekast fra 1 til 6, hvor 6 er best. Dette er selvfølgelig en subjektiv vurdering og du vil kanskje ikke være enig i mine vurderinger.

Hvis du også deltar i undersøkelsene - er det fint om du gir dine synspunkter i kommentarfeltet.
I mange blogger, nettsider og forum blir du forsøkt vervet til en rekke utenlandske nettsider hvor du må betale for å få tilgang til markedsundersøkelser. Mitt råd til deg er: styr unna! Den absolutt største listen over betalte markedsundersøkelser finner du på http://www.triaba.com/ eller på http://www.survey-lounge.com/ . Listen er gratis og du trenger IKKE å registrere deg for å få tilgang. Når jeg har presentert alle de norske markedsundersøkelsene som jeg kjenner til, vil jeg presentere markedsundersøkelsene som ikke er norske. Nettsider med titler som "bli rik i en fei!" - er stort sett bare svindel.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar