onsdag 25. november 2009

LVII - Vurdering av markedsundersøkelser

Dagens vurdering: Tellus webpanel
På nettsiden til TellUs står det at "I utviklingen av nye og forbedrede produkter for Ren Intermitterende Kateterisering (RIK) og Ren Intermitterende Dilatasjon (RID) er dine synspunkter viktige for oss. I den forbindelse ønsker Astra Tech å invitere deg til å delta i vårt webpanel TellUs. Som medlem av panelet blir du bedt om å delta i et antall internettbaserte undersøkelser som berører din mening om ulike RIK-relaterte spørsmål. Først vil vi be deg fylle ut kontaktopplysninger, opplysninger om alder og kjønn samt noen opplysninger knyttet til ditt bruk av kateter. Dine personopplysninger vil ikke bli koblet til dine svar. Du kan også når som helst gi Astra Tech beskjed om at du ikke ønsker å delta i flere spørreundersøkelser. Når du har registrert dine personlige data, vil du motta en liten velkomstgave og ved årets slutt deler vi ut en gave som takk for at du har svart på spørreskjemaene vi har sendt deg i løpet av året.

· Tellus henvender seg til deg som regelmessig tømmer blæra eller dilaterer urinrøret ved hjelp av engangskateter, er over 18 år eller er pårørende for mindreårig som benytter engangskateter til å tømme urinblæra.
· Dine svar er alltid anonyme.
· For å delta i undersøkelsen må du ha en e-mail adresse."

Dette er et atypisk panel i Norge, for det henvender seg til en spesiell gruppe personer. For det første må du våre over 18 eller en pårørende til en mindreårig som regelmessig tømmer blæra eller dilaterer urinrøret vha engangskateter. Jeg regner derfor med at svarene som gis i dette panelet brukes i forskning. De som melder seg inn får gave når de melder seg inn i panelet samt ved årets slutt. Det står ikke hva de får, men det er kanskje ikke det viktigste? Det står ikke hvor mange undersøkelser du vil få eller hvor lange de kan være.

Vurdering: Jeg er positiv til dette panelet - ikke fordi at de gir gaver, men for at de kanskje bruker svarene til noe nyttig. Derfor gir jeg TellUs webpanel terningkast 3+.





Rangering av tidligere vurderte markedsundersøkelser:
-Terningkast 5: Start.no. Ble presentert i del V.
-Terningkast 5: Triaba Panel. Ble presentert i del VII.
-Terningkast 5: Dagbladet. Ble presentert i del XIV.
-Terningkast 5: Biip.no. Ble presentert i del XVII.
-Terningkast 5: 123spill-panelet (Dagbladet). Ble presentert i del XXIV.
-Terningkast 5: 123hjemmeside-Panelet. Ble presentert i del XXX.
-Terningkast 5-: Global Test Market. Ble vurdert i del X.
-Terningkast 4+: Norstat. Ble vurdert i del XLVIII.
-Terningkast 4: YouGov (tidligere Zaphera). Ble presentert i del I.
-Terningkast 4: Panel.no. Ble presentert i del XV.
-Terningkast 4-: GallupPanelet (TNSGallup). Ble presentert i del XIX.
-Terningkast 4-: Verdifullmening.no. Ble presentert i del VI.
-Terningkast 4-: GfKs Consumer Scan panel. Ble presentert i del XXXV.
-Terningkast 3: Habbo. Ble presentert i del XXIII. Du bør være Habbomedlem
-Terningkast 3-: Ciao-survey. Ble presentert i del III.
-Terningkast 3-: M3 Panel. Ble presentert i del XXVI.
-Terningkast 3-: Fishnetpanel. Ble presentert i del XXVII.
-Terningkast 3-: nielsen (AC Nielsen). Ble presentert i del XXVIII.
-Terningkast 3-: Bergen vDICE Lab. Ble presentert i del XXXVIII
-Terningkast 2+: Aftenposten - Leserpanel. Ble presentert i del VIII.
-Terningkast 2+: world-mail-panel. Ble presentert i del L.
-Terningkast 2+: Meningstorget. Ble presentert i del II.
-Terningkast 2+: Kapital - Leserpanel. Ble presentert i del XXXI.
-Terningkast 2: E24 - Leserpanel. Ble vurdert i del LIV.
-Terningkast 2: Dagens IT - Leserpanel. Ble vurdert i del LIII.
-Terningkast 2: Media Direct Norge (MDN). Ble presentert i del XX.
-Terningkast 2: Adresseavisen - Leserpanel. Ble presentert i del XIII.
-Terningkast 2: United Supporteren (US). Ble presentert i del XXI.
-Terningkast 2: Bergens Tidende - Leserpanel. Ble presentert i del XXXII.
-Terningkast 2: Stavanger Aftenblad - Leserpanel. Ble presentert i del XXXVI.
-Terningkast 2-: Norsk Golf - Leserpanel. Ble presentert i del XXV.
-Terningkast 2-: Test&Vote. Ble presentert i del IX.
-Terningkast 1+: Tara - Leserpanel (Bonnier). Ble presentert i del XXIX.
-Terningkast 1+: miljøpanelet Vesar. Ble vurdert i del XLVI.
-Terningkast 1: Trønder Avisa - Leserpanel. Ble vurdert i del XLVII.
-Terningkast 1: Agderposten - Leserpanel. Ble vurdert i del LVI.
-Terningkast 1: KK - Leserpanel. Ble vurdert i del XLIX.
-Terningkast 1: Henne.no - Leserpanel. Ble presentert i del LII.
-Terningkast 1: Vårt Land - Leserpanel. Ble vurdert i del XLIV.
-Terningkast 1: Topp - Leserpanel. Ble presentert i del XLI.
-Terningkast 1: Hjemmet - Leserpanel. Ble vurdert i del XLII.
-Terningkast 1: Cosmoplitan - Leserpanel. Ble vurdert i del XL.
-Terningkast 1: DinSide.no - Leserpanel. Ble vurdert i del LI.
-Terningkast 1: Bonnier Media - Leserpanel. Ble vudert i del XLIII.
-Terningkast 1: Norpost webpanel. Ble presentert i del XXXIX
-Terningkast 1: VG - Leserpanel. Ble presentert i del IV.
-Terningkast 1: Finn.no - Leserpanel. Ble presentert i del XI.
-Terningkast 1: IPSOS Access Panels. Ble presentert i del XVI.
-Terningkast 1: Villapanelet. Ble presentert i del XVIII.
-Terningkast 1: HjemmePC - Leserpanel. Ble presentert i del XXXIII.
-Terningkast 1: Harstad Tidende - Leserpanel. Ble vurdert i del XLV.
-Terningakst 1: Kamille - Leserpanel. Ble presentert i del XXXIV.
-Terningkast 1: Dagsavisen - Leserpanel. Ble presentert i del XXXVII.
-Terningkast 1-: Aktiv Trening - Leserpanel. Ble presentert i del LV.
-Terningkast 1-: Panelet.no. Ble presentert i del XXII.
-Terningkast 1-: TalkToChange. Ble presentert i del XII.

Jeg har i en rekke innlegg gitt deg mine vurderinger av selskaper som driver på med markedsundersøkelser. Selskapene får terningekast fra 1 til 6, hvor 6 er best. Dette er selvfølgelig en subjektiv vurdering og du vil kanskje ikke være enig i mine vurderinger.

Hvis du også deltar i undersøkelsene - er det fint om du gir dine synspunkter i kommentarfeltet.
I mange blogger, nettsider og forum blir du forsøkt vervet til en rekke utenlandske nettsider hvor du må betale for å få tilgang til markedsundersøkelser. Mitt råd til deg er: styr unna! Den absolutt største listen over betalte markedsundersøkelser finner du på http://www.triaba.com/ eller på http://www.survey-lounge.com/ . Listen er gratis og du trenger IKKE å registrere deg for å få tilgang. Når jeg har presentert alle de norske markedsundersøkelsene som jeg kjenner til, vil jeg presentere markedsundersøkelsene som ikke er norske. Nettsider med titler som "bli rik i en fei!" - er stort sett bare svindel.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar