fredag 27. november 2009

LIX - Vurdering av markedsundersøkelser

Dagens vurdering: Kommunal Rapport - Leserpanel
På nettsiden til kommunal-rapport.no står det at "Bli med og gjør Kommunal Rapport bedre! Vi inviterer deg til å bli med i vårt leserpanel, slik at vi får bedre kunnskap om hvordan leserne opplever oss på nett og papir. Hensikten er å bruke panelets svar for å lage en bedre avis og et bedre nettsted. Registrer deg i panelet her. For å lage en bedre avis og et bedre nettsted, trenger vi dine synspunkter. Vi oppretter derfor et panel av lesere, som vi vil stille noen få spørsmål med jevne mellomrom. Blir du med i panelet, vil vi om lag en gang i måneden sende deg et lite spørreskjema hvor du svarer på noen utsagn om konkrete annonser og redaksjonelle artikler i papirutgaven eller på kommunal-rapport.no."

Dette er et helt ordinært RAM-panel hvor du kan vinne et reisegavekort. Forutsetningen er at du svarer på 1 av 6 undersøkelser for å få være med i trekningen. Det fremgår ikke hva dine vinnersjanser er.

Vurdering: En type RAM-panel som jeg ikke liker. Du er nemlig ikke sikret å få noe igjen for din innsats. Riktignok er det raske undersøkelser, men hva hjelper det når det finnes mange andre tilsvarende panel hvor du vil få noe for jobben? Jeg gir kommunal rapport sitt leserpanel terningkast 1.




Rangering av tidligere vurderte markedsundersøkelser:
-Terningkast 5: Start.no. Ble presentert i del V.
-Terningkast 5: Triaba Panel. Ble presentert i del VII.
-Terningkast 5: Dagbladet. Ble presentert i del XIV.
-Terningkast 5: Biip.no. Ble presentert i del XVII.
-Terningkast 5: 123spill-panelet (Dagbladet). Ble presentert i del XXIV.
-Terningkast 5: 123hjemmeside-Panelet. Ble presentert i del XXX.
-Terningkast 5-: Global Test Market. Ble vurdert i del X.
-Terningkast 4+: Norstat. Ble vurdert i del XLVIII.
-Terningkast 4: YouGov (tidligere Zaphera). Ble presentert i del I.
-Terningkast 4: Panel.no. Ble presentert i del XV.
-Terningkast 4-: GallupPanelet (TNSGallup). Ble presentert i del XIX.
-Terningkast 4-: Verdifullmening.no. Ble presentert i del VI.
-Terningkast 4-: GfKs Consumer Scan panel. Ble presentert i del XXXV.
-Terningkast 3+: Tellus webpanel. Ble vurdert i del LVII. NB. Ikke for alle..
-Terningkast 3: Habbo. Ble presentert i del XXIII. Du bør være Habbomedlem
-Terningkast 3: Drammens Tidende - Leserpanel. Ble vurdert i del LVIII.
-Terningkast 3-: Ciao-survey. Ble presentert i del III.
-Terningkast 3-: M3 Panel. Ble presentert i del XXVI.
-Terningkast 3-: Fishnetpanel. Ble presentert i del XXVII.
-Terningkast 3-: nielsen (AC Nielsen). Ble presentert i del XXVIII.
-Terningkast 3-: Bergen vDICE Lab. Ble presentert i del XXXVIII
-Terningkast 2+: Aftenposten - Leserpanel. Ble presentert i del VIII.
-Terningkast 2+: world-mail-panel. Ble presentert i del L.
-Terningkast 2+: Meningstorget. Ble presentert i del II.
-Terningkast 2+: Kapital - Leserpanel. Ble presentert i del XXXI.
-Terningkast 2: E24 - Leserpanel. Ble vurdert i del LIV.
-Terningkast 2: Dagens IT - Leserpanel. Ble vurdert i del LIII.
-Terningkast 2: Media Direct Norge (MDN). Ble presentert i del XX.
-Terningkast 2: Adresseavisen - Leserpanel. Ble presentert i del XIII.
-Terningkast 2: United Supporteren (US). Ble presentert i del XXI.
-Terningkast 2: Bergens Tidende - Leserpanel. Ble presentert i del XXXII.
-Terningkast 2: Stavanger Aftenblad - Leserpanel. Ble presentert i del XXXVI.
-Terningkast 2-: Norsk Golf - Leserpanel. Ble presentert i del XXV.
-Terningkast 2-: Test&Vote. Ble presentert i del IX.
-Terningkast 1+: Tara - Leserpanel (Bonnier). Ble presentert i del XXIX.
-Terningkast 1+: miljøpanelet Vesar. Ble vurdert i del XLVI.
-Terningkast 1: Trønder Avisa - Leserpanel. Ble vurdert i del XLVII.
-Terningkast 1: Agderposten - Leserpanel. Ble vurdert i del LVI.
-Terningkast 1: KK - Leserpanel. Ble vurdert i del XLIX.
-Terningkast 1: Henne.no - Leserpanel. Ble presentert i del LII.
-Terningkast 1: Vårt Land - Leserpanel. Ble vurdert i del XLIV.
-Terningkast 1: Topp - Leserpanel. Ble presentert i del XLI.
-Terningkast 1: Hjemmet - Leserpanel. Ble vurdert i del XLII.
-Terningkast 1: Cosmoplitan - Leserpanel. Ble vurdert i del XL.
-Terningkast 1: DinSide.no - Leserpanel. Ble vurdert i del LI.
-Terningkast 1: Bonnier Media - Leserpanel. Ble vudert i del XLIII.
-Terningkast 1: Norpost webpanel. Ble presentert i del XXXIX
-Terningkast 1: VG - Leserpanel. Ble presentert i del IV.
-Terningkast 1: Finn.no - Leserpanel. Ble presentert i del XI.
-Terningkast 1: IPSOS Access Panels. Ble presentert i del XVI.
-Terningkast 1: Villapanelet. Ble presentert i del XVIII.
-Terningkast 1: HjemmePC - Leserpanel. Ble presentert i del XXXIII.
-Terningkast 1: Harstad Tidende - Leserpanel. Ble vurdert i del XLV.
-Terningakst 1: Kamille - Leserpanel. Ble presentert i del XXXIV.
-Terningkast 1: Dagsavisen - Leserpanel. Ble presentert i del XXXVII.
-Terningkast 1-: Aktiv Trening - Leserpanel. Ble presentert i del LV.
-Terningkast 1-: Panelet.no. Ble presentert i del XXII.
-Terningkast 1-: TalkToChange. Ble presentert i del XII.

Jeg har i en rekke innlegg gitt deg mine vurderinger av selskaper som driver på med markedsundersøkelser. Selskapene får terningekast fra 1 til 6, hvor 6 er best. Dette er selvfølgelig en subjektiv vurdering og du vil kanskje ikke være enig i mine vurderinger.

Hvis du også deltar i undersøkelsene - er det fint om du gir dine synspunkter i kommentarfeltet.
I mange blogger, nettsider og forum blir du forsøkt vervet til en rekke utenlandske nettsider hvor du må betale for å få tilgang til markedsundersøkelser. Mitt råd til deg er: styr unna! Den absolutt største listen over betalte markedsundersøkelser finner du på http://www.triaba.com/ eller på http://www.survey-lounge.com/ . Listen er gratis og du trenger IKKE å registrere deg for å få tilgang. Når jeg har presentert alle de norske markedsundersøkelsene som jeg kjenner til, vil jeg presentere markedsundersøkelsene som ikke er norske. Nettsider med titler som "bli rik i en fei!" - er stort sett bare svindel.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar