fredag 20. november 2009

Bankbytte som et ledd i å få bedre økonomi

I dagens VG kan du lese at BN Bank nå har lansert en ny løsning som skal gjøre det enklere å bli kunder i banken. Alt du trenger er BankID, kodekalkulator og tilgang til internett. Dette vil kanskje medføre at vi kundene vil bytte bank oftere og derav har mulighet til å velge den banken som best for oss.

De store bankene vil nok merke at personkundene blir mindre lojale enn det de har vært til nå. Prosessen med å bytte bank har til vært noe tidkrevende - med bl.a. krav om at du må legitimere deg på Posten med passet ditt. Her har de tatt kopi av passet og sendt det inn til banken slik at de har fått verifisert at du er den du sier at du er. Risikoen for at noen utenforstående får tilgang til viktige personopplysninger med en slik verifiseringsmetode er svært høy - spesielt med tanke på hvor mye post som blir borte.

Jeg synes det er bra at denne løsningen kommer - for du kan nå i løpet av de nærmeste årene bytte bank langt oftere hvis du vil det. Spørsmålet er om bankene vil belønne trofaste kunder, eller jage etter nye kunder med forlokkende lånetilbud. Sikkerhetsspørsmålet rundt løsningen er også uklar - det at man måtte legitimere seg med pass hadde sine fordeler og ulemper, men svindlere kunne ikke uten videre opprette kontoer for hvitvasking f.eks.

Jeg har i mange år hatt en fast praksis på å ringe min bank minst 1 gang i året for å diskutere min kundebetingelser. Dt har medført at jeg har gode betingelser, men samtidig har jeg vært lojal mot banken og ikke byttet. Jeg oppfatter det som en vinn-vinn situasjon for oss begge - for det er ikke gratis for bankene å skaffe nye kunder.

hvis du er ute etter å forbedre din personlige økonomi, er det viktig at du holder jevnlig kontakt med bl.a. bank og forsikringselskaper. Det lønner seg. Hvis du ønsker å spe på inntekten din - kan du sjekke ut betalte markedsundersøkelser - du har mange ulike paneler som du kan melde deg inn i og tjene noen tusenlapper i året på.

1 kommentar:

  1. For meg er det helt uaktuelt å kontakte min bank for å forhandle om betingelser.

    Jeg handler i butikker med faste priser på varene, og jeg velger banker med prislister som gjelder for alle.

    Den "prutekulturen" som her forfektes, tar jeg klar avstand fra. Bytt bank, og støtt opp om banker med gode betingelser som ikke styres av trynefaktoren.

    SvarSlett