fredag 30. oktober 2009

XXXV - Vurdering av markedsundersøkelser

Jeg skal i en rekke innlegg gi deg mine vurderinger av selskaper som driver på med markedsundersøkelser. Selskapene vil få terningekast fra 1 til 6, hvor 6 er best. Dette er selvfølgelig en subjektiv vurdering og du vil kanskje ikke være enig i mine vurderinger.

Hvis du også deltar i undersøkelsene - er det fint om du gir dine synspunkter i kommentarfeltet.

I mange blogger, nettsider og forum blir du forsøkt vervet til en rekke utenlandske nettsider hvor du må betale for å få tilgang til markedsundersøkelser. Mitt råd til deg er: styr unna! Den absolutt største listen over betalte markedsundersøkelser finner du på http://www.triaba.com/ eller på http://www.survey-lounge.com/ . Listen er gratis og du trenger IKKE å registrere deg for å få tilgang. Når jeg har presentert alle de norske markedsundersøkelsene som jeg kjenner til, vil jeg presentere markedsundersøkelsene som ikke er norske. Nettsider med titler som "bli rik i en fei!" - er stort sett bare svindel.


Rangering av markedsundersøkelsene:
-Terningkast 5: Start.no. Ble presentert i del V.
-Terningkast 5: Triaba Panel. Ble presentert i del VII.
-Terningkast 5: Dagbladet. Ble presentert i del XIV.
-Terningkast 5: Biip.no. Ble presentert i del XVII.
-Terningkast 5: 123spill-panelet (Dagbladet). Ble presentert i del XXIV.
-Terningkast 5: 123hjemmeside-Panelet. Ble presentert i del XXX.
-Terningkast 5-: Global Test Market. Ble vurdert i del X.
-Terningkast 4: YouGov (tidligere Zaphera). Ble presentert i del I.
-Terningkast 4: Panel.no. Ble presentert i del XV.
-Terningkast 4-: GallupPanelet (TNSGallup). Ble presentert i del XIX.
-Terningkast 4-: Verdifullmening.no. Ble presentert i del VI.
-Terningkast 3: Habbo. Ble presentert i del XXIII. Du bør være Habbomedlem
-Terningkast 3-: Ciao-survey. Ble presentert i del III.
-Terningkast 3-: M3 Panel. Ble presentert i del XXVI.
-Terningkast 3-: Fishnetpanel. Ble presentert i del XXVII.
-Terningkast 3-: nielsen (AC Nielsen). Ble presentert i del XXVIII.
-Terningkast 2+: Aftenposten - Leserpanel. Ble presentert i del VIII.
-Terningkast 2+: Meningstorget. Ble presentert i del II.
-Terningkast 2+: Kapital - Leserpanel. Ble presentert i del XXXI.
-Terningkast 2: Media Direct Norge (MDN). Ble presentert i del XX.
-Terningkast 2: Adresseavisen - Leserpanel. Ble presentert i del XIII.
-Terningkast 2: United Supporteren (US). Ble presentert i del XXI.
-Terningkast 2: Bergens Tidende - Leserpanel. Ble presentert i del XXXII.
-Terningkast 2-: Norsk Golf - Leserpanel. Ble presentert i del XXV.
-Terningkast 2-: Test&Vote. Ble presentert i del IX.
-Terningkast 1+: Tara - Leserpanel (Bonnier). Ble presentert i del XXIX.
-Terningkast 1: VG - Leserpanel. Ble presentert i del IV.
-Terningkast 1: Finn.no - Leserpanel. Ble presentert i del XI.
-Terningkast 1: IPSOS Access Panels. Ble presentert i del XVI.
-Terningkast 1: Villapanelet. Ble presentert i del XVIII.
-Terningkast 1: HjemmePC - Leserpanel. Ble presentert i del XXXIII.
-Terningakst 1: Kamille - Leserpanel. Ble presentert i del XXXIV.
-Terningkast 1-: Panelet.no. Ble presentert i del XXII.
-Terningkast 1-: TalkToChange. Ble presentert i del XII.


Dagens vurdering: GfKs Consumer Scan panel
På nettsiden til GfK står det at "Hei. Så hyggelig at akkurat du er interessert i å bli med i vårt husholdningspanel. På denne siden finner du mer informasjon som beskriver hva dette innebærer. Har du allerede bestemt deg, bli med i panelet med en gang! Etter at du har fylt inn opplysningene vil vi sende deg et bakgrunnsdataskjema med returkonvolutt i posten. Når du har fylt ut dette og returnert det til oss vil vi sende deg en pakke med skanner og annen informasjon du trenger for å delta.
* Det er helt frivillig å være med, og du kan avbryte registreringen når du selv ønsker.
* Du er alltid anonym i forhold til våre oppdragsgivere, svarene registreres kun hos GfK.
Si din mening! Velkommen till GfKs Consumer Scan panel!"

Av nettsiden fremgår det at dette er et Consumer Scan panel. Det innebærer at du får tilsendt en strekkode-leser som du skal bruke til å scanne varer du handler. Disse dataene skal deretter lastes opp til GfK. Spar poeng og velg blant premier som blant annet designglass, Rørospledd og digitalkamera. Jo lenger du er med, desto flere poeng får du. Rapporterer du hver uke i ett kvartal vil du opparbeide deg full poengsum på 1625 poeng, for ett år blir full opptjening 6500 poeng. I stedet for premiene kan du velge å få refundert 25% av internettabonnementkostnadene dine. Maksimalt dekker de 262,5 kr. pr kvartal.

Jeg har testet ut dette over en periode for å se hva det er. Helt ok, men det kan være litt pes å huske å få med seg kassalappen hver gang samt et lite ork å sette seg ned med varene og scanne de når du er kommet hjem. Det positive er at du kan velge å få dekt deler av dine internettkostnader hvis du velger det alternativet.
Vurdering: Jeg synes dette er et ok tilbud til deg som kanskje har litt dårlig råd og ønsker å få redusert dine kostnader. Gavene du kan velge er helt ok, men det tar litt lang tid å spare opp nok poeng sett ut i fra hvor mye arbeid du legger ned i dette. Jeg gir derfor GfKs Consumer Scan panel terningkast 4-. Terningkastet er basert på at du kan få redusert dine kostnader hvis du velger det.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar