fredag 16. oktober 2009

XXI - Vurdering av markedsundersøkelser

Jeg skal i en rekke innlegg gi deg mine vurderinger av selskaper som driver på med markedsundersøkelser. Selskapene vil få terningekast fra 1 til 6, hvor 6 er best. Dette er selvfølgelig en subjektiv vurdering og du vil kanskje ikke være enig i mine vurderinger.

Hvis du også deltar i undersøkelsene - er det fint om du gir dine synspunkter i kommentarfeltet.

Rangering av markedsundersøkelsene:
-Terningkast 5: Start.no. Ble presentert i del V.
-Terningkast 5: Triaba Panel. Ble presentert i del VII.
-Terningkast 5: Dagbladet. Ble presentert i del XIV.
-Terningkast 5: Biip.no. Ble presentert i del XVII.
-Terningkast 5-: Global Test Market. Ble vurdert i del X.
-Terningkast 4: YouGov (tidligere Zaphera). Ble presentert i del I.
-Terningkast 4: Panel.no. Ble presentert i del XV.
-Terningkast 4-: GallupPanelet (TNSGallup). Ble presentert i del XIX.
-Terningkast 4-: Verdifullmening.no. Ble presentert i del VI.
-Terningkast 3-: Ciao-survey. Ble presentert i del III.
-Terningkast 2+: Aftenposten - Leserpanel. Ble presentert i del VIII.
-Terningkast 2+: Meningstorget. Ble presentert i del II.
-Terningkast 2: Media Direct Norge (MDN). Ble presentert i del XX.
-Terningkast 2: Adresseavisen - Leserpanel. Ble presentert i del XIII.
-Terningkast 2-: Test&Vote. Ble presentert i del IX.
-Terningkast 1: VG - Leserpanel. Ble presentert i del IV.
-Terningkast 1: Finn.no - Leserpanel. Ble presentert i del XI.
-Terningkast 1: IPSOS Access Panels. Ble presentert i del XVI.
-Terningkast 1: Villapanelet. Ble presentert i del XVIII.
-Terningkast 1-: TalkToChange. Ble presentert i del XII.

Dagens vurdering: United Supporteren (US)
På nettsiden til US står det at "Med ambisjoner om å gjøre US bedre og enda mer interessant, inviterer vi deg herved til å bli med på å påvirke bladets innhold. Det kan du gjøre ved å bli med i vårt nyopprettede leserpanel. VINN TUR TIL OLD TRAFFORD - bli med i leserpanelet. Enten du finleser hvert eneste US eller bare leser bladet sporadisk, er vi interesserte i dine meninger. Ved å registrere deg og svare på tilsendte spørsmål om utvalgte artikler og annonser, vil du som takk for hjelpen kunne kvalifisere deg til å være med i trekningen av en tur til Old Trafford. Skulle du ikke vinne den fristende hovedpremien, vil du få muligheten til å sikre deg Uniteds hjemmedrakt og/eller andre fine premier. BESVARE PER E-POSTVed å registrere deg som deltaker vil du etter hver utgave av United-Supporteren motta en mail som inneholder spørsmål relatert til innholdet. Disse tar kun kort tid å besvare - et lite minutt per artikkel.

REGLER: Du får 15 poeng for hver undersøkelse du besvarer. Disse kan senere veksles inn i United-souvenirer. Etter å ha besvart den første tilsendte undersøkelsen, vil du få tilgang til premielisten. Det kreves på ingen måte at du svarer på alt. Det er ikke nødvendigvis den som svarer oftest og mest som vinner tur til Old Trafford; derimot trekkes premien blant dem som har vært med og svart regelmessig.."

US er et typisk RAM-panel hvor du skal gi din tilbakemelding på reklame og av og til andre ting. Hvor mange undersøkelser US sender deg vet jeg ikke. Panelet er ukjent for meg, i den forstand at jeg ikke prioriterer å være medlem. Positivt at du kan samle opp poeng og veksle dem inn i supporterutstyr, men du bør vel helst være supporter for å synes at dette er bryet verdt.....

Er det noen gode grunner til å melde seg inn i panelet? Tja...... Hvis du er supporter og vil ha supporterutstyr som betaling for å svare på undersøkelser, er det bare å melde seg inn.

Vurdering: Det er naturlig å sammenligne dette panelet med andre RAM-panel som også gir poeng som du samler opp og veksler inn i gaver. Jeg vil anta at panelet er på nivå med Adresseavisen? Ikke like mange undersøkelser som hos Aftenposten (?) og du vil derfor bruke tid på å samle opp nok poeng. Jeg gir US terningekast 2.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar