torsdag 15. oktober 2009

XX - Vurdering av markedsundersøkelser

Jeg skal i en rekke innlegg gi deg mine vurderinger av selskaper som driver på med markedsundersøkelser. Selskapene vil få terningekast fra 1 til 6, hvor 6 er best. Dette er selvfølgelig en subjektiv vurdering og du vil kanskje ikke være enig i mine vurderinger.

Hvis du også deltar i undersøkelsene - er det fint om du gir dine synspunkter i kommentarfeltet.
Rangering av markedsundersøkelsene:
-Terningkast 5: Start.no. Ble presentert i del V.
-Terningkast 5: Triaba Panel. Ble presentert i del VII.
-Terningkast 5: Dagbladet. Ble presentert i del XIV.
-Terningkast 5: Biip.no. Ble presentert i del XVII.
-Terningkast 5-: Global Test Market. Ble vurdert i del X.
-Terningkast 4: YouGov (tidligere Zaphera). Ble presentert i del I.
-Terningkast 4: Panel.no. Ble presentert i del XV.
-Terningkast 4-: GallupPanelet (TNSGallup). Ble presentert i del XIX.
-Terningkast 4-: Verdifullmening.no. Ble presentert i del VI.
-Terningkast 3-: Ciao-survey. Ble presentert i del III.
-Terningkast 2+: Aftenposten - Leserpanel. Ble presentert i del VIII.
-Terningkast 2+: Meningstorget. Ble presentert i del II.
-Terningkast 2: Adresseavisen - Leserpanel. Ble presentert i del XIII.
-Terningkast 2-: Test&Vote. Ble presentert i del IX.
-Terningkast 1: VG - Leserpanel. Ble presentert i del IV.
-Terningkast 1: Finn.no - Leserpanel. Ble presentert i del XI.
-Terningkast 1: IPSOS Access Panels. Ble presentert i del XVI.
-Terningkast 1: Villapanelet. Ble presentert i del XVIII.
-Terningkast 1-: TalkToChange. Ble presentert i del XII.

Dagens vurdering: Media Direct Norge (MDN)
På nettsiden til MDN står det at "Kinoreklamen er en viktig inntektskilde for de lokale kinoene i Norge og bidrar dermed til å holde billettprisene på et fornuftig nivå. Dessuten sikrer disse inntektene et bredt filmtilbud. I kamp med andre medier trenger kinoene din hjelp for å kunne utvikle og forbedre sitt tilbud. Du vil motta 6 – 8 undersøkelser per e-post i året. For hver undersøkelse du svarer på er du med i trekningen av 10 fribilletter til nettopp din lokale kino. Undersøkelsene tar kun et par minutter å besvare, og svaret du gir er anonymt. Hjelp oss å hjelpe din lokale kino– meld deg på vårt panel."

MDN sender deg 6-8 undersøkelser per år hvor du honoreres med deltagelse i et lotteri om 10 fribilletter. Det opplyses ikke om hvor mange som er med i trekningen. Panelet er relativt ukjent for meg - og meldte meg inn nå for å teste det.

Er det noen gode grunner til å melde seg inn i panelet? Tja...... De skriver at du støtter de lokale kinoene ved å delta - og du kan jo slumpe til å vinne fribilletter. Det går vel an å teste ut....

Vurdering: Det er naturlig å sammenligne dette panelet med andre panel som også trekker ut premier (og IKKE opplyser om dine vinnersjanser) blant de som deltar. I og med at dette er et panel som jeg ikke har testet enda, er det vanskelig å vurdere det opp mot andre, men jeg foreslår å gi det en sjanse. Det trekkes hardt for at de ikke betaler deg cash, ikke opplyser om vinnersjanser m.m. ! Jeg gir MDN terningekast 2. Test det ut....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar