onsdag 14. oktober 2009

XIX - Vurdering av markedsundersøkelser

Jeg skal i en rekke innlegg gi deg mine vurderinger av selskaper som driver på med markedsundersøkelser. Selskapene vil få terningekast fra 1 til 6, hvor 6 er best. Dette er selvfølgelig en subjektiv vurdering og du vil kanskje ikke være enig i mine vurderinger.

Hvis du også deltar i undersøkelsene - er det fint om du gir dine synspunkter i kommentarfeltet.

Rangering av markedsundersøkelsene:
-Terningkast 5: Start.no. Ble presentert i del V.
-Terningkast 5: Triaba Panel. Ble presentert i del VII.
-Terningkast 5: Dagbladet. Ble presentert i del XIV.
-Terningkast 5: Biip.no. Ble presentert i del XVII.
-Terningkast 5-: Global Test Market. Ble vurdert i del X.
-Terningkast 4: YouGov (tidligere Zaphera). Ble presentert i del I.
-Terningkast 4: Panel.no. Ble presentert i del XV.
-Terningkast 4-: Verdifullmening.no. Ble presentert i del VI.
-Terningkast 3-: Ciao-survey. Ble presentert i del III.
-Terningkast 2+: Aftenposten - Leserpanel. Ble presentert i del VIII.
-Terningkast 2+: Meningstorget. Ble presentert i del II.
-Terningkast 2: Adresseavisen - Leserpanel. Ble presentert i del XIII.
-Terningkast 2-: Test&Vote. Ble presentert i del IX.
-Terningkast 1: VG - Leserpanel. Ble presentert i del IV.
-Terningkast 1: Finn.no - Leserpanel. Ble presentert i del XI.
-Terningkast 1: IPSOS Access Panels. Ble presentert i del XVI.
-Terningkast 1: Villapanelet. Ble presentert i del XVIII.
-Terningkast 1-: TalkToChange. Ble presentert i del XII.

Dagens vurdering: GallupPanelet (TNS Gallup)
På nettsiden til TNS Gallup står det at "GallupPanelet er en database med medlemmer som har sagt seg villige til å delta i spørreundersøkelser. Panelet er satt sammen på en måte som gjør at medlemmene er mest mulig representative for den norske befolkningen (15 år + med internettilgang). Det betyr at panelet er et lite Norge i miniatyr. Som medlem i GallupPanelet sier du deg villig til å delta i markedsundersøkelser. Vi har en database med i overkant av 35 000 medlemmer som har sagt seg villig til å være med. Deltakerne i GallupPanelet får poeng for alle undersøkelser de deltar i. Poengene kan senere byttes inn i gaver. Vi har et stort utvalg av produkter medlemmene kan velge mellom."

GallupPanelet sender deg med jevne mellomrom undersøkelser hvor du honoreres med poeng som du kan veksle inn i gaver. Gavene er fine og det tar ikke lang tid før du kan ta ut de billigste produktene. Hvis du ønsker de fineste gavene, må du nok samle poeng i en lengre periode....

Er det noen gode grunner til å melde seg inn i panelet? Ja, det er helt ok. På sikt får du faktisk noe for å svare på undersøkelsene. Det kan ta litt tid, men hvis du ikke bryr deg om det, er det bare å melde seg inn.

Vurdering: Det er naturlig å sammenligne dette panelet med Panel.no og YouGov som også gir poeng for at du svarer på undersøkelser. Det som skiller dette panelet fra de to andre, er at du ikke blir invitert til fokusgrupper (som jeg vet om per i dag). Dette medfører at GallupPanelet kommer litt dårligere ut enn de to andre. Det trekkes også for at de ikke betaler deg cash! Jeg gir GallupPanelet terningekast 4-. Meld deg inn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar