tirsdag 13. oktober 2009

Statsbudsjettet 2010

Som vanlig vil statsbudsjettet gi vinnere og tapere - målt ut i fra hvordan situasjonen var året før. Det som overrasker meg er alle komentarene om at "regjeringen har sviktet". På hvilken måte har de sviktet? I valgkampen gikk de ut og sa at det ville bli skatteskjerpelse - og i det ligger det faktisk at du og jeg må betale mer i skatt. Dette løftet holder de - pluss litt til.

For min del ligger overraskelsen i at regjeringen innfører en arealbasert beskatning (25 % av omsetningsverdi) av eiendom. Kristin Halvorsen har i pressemelding uttalt bl.a. at det er en omfordeling fra by til land, fra vestlige til østlige bydeler i Oslo.... Halvorsen er bosatt i Oslo øst - og det er kanskje her motivasjonen ligger? Jeg finner det spesielt at en by - Oslo - trekkes fram - underforstått at det er i denne byen de største forskjellene finnes. Hva med Trondheim, Bergen, Stavanger, Bodø eller Tromsø? Ingen øst - vest konflikt? Ala VIF - LYN? Jeg tror at det er mange eldre nå som får seg en lei overraskelse. De har betalt ned huslånet og skal nå "leve livet". De har blitt beskattet gjennom et langt liv, prioritet å betale ned lånet på huset - og får nå økt skatt. Anbefaler denne gruppen å ta opp nye lån på huset!

Det er dyrt å bo i by, spesielt hvis man er singel, nyetablert og/eller student. Og det er stort sett i byene vi finner universitetene og høgskolene. Jeg synes det er rart at det legges til rette for flere studieplasser uten at det foretas en justering av beløpsgrensene på lån og stipend for studenter. Det er satt av midler til bygging av 1000 nye studentboliger. Fordel antallet over landet og tenk etter - hvor mange studentboliger vil det bli på Gjøvik ut av dette? Vil det hjelpe på?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar