torsdag 22. oktober 2009

Nye betalingsløsninger - nye muligheter for svindel?

Visa skal nå teste ut betalingstjenester via mobilen - dvs det skal være nok å holde telefonen foran betalingsautomaten i midre enn ett sekund for å betale for varekjøp under 100 kr. Sikkerheten ivaretas gjennom at du kun kan foreta 5 kjøp før du må taste inn din sikkerhetskode for å reaktivere "kortet".

Jeg ser at tjenesten kan være nyttig i kiosker m.m. hvor man handler for småbeløp. Kanskje vil køene bli kortere, men det tviler jeg på. Innføring av betalingskort i kantinen der hvor jeg jobber, reduserte ikke køen slik det var forhåpninger om. Vi står fortsatt i kø - for kortet må jo letes fram det også. Hva med en mobiltelefon? Den har vi jo lett tilgjengelig, spesielt de som allerede bruker lang tid på å betale i kassene........ Antageligvis nederst i sekken eller i veska vil jeg tro.

Mobiltelefonen er allerede i dag et produkt som er atraktivt å stjele. Med betalingsmuligheter, 5 stk sådanne uten kode, tror jeg den blir enda mer ettertraktet. Det er ikke de store summene, men nok til at noen vil stjele for den summen. Hvis du ikke tror meg. Kan du parkere bilen din i oslo med en femkroning lett synlig i vinduet. Tipper at ruten er knust og mynten er borte i løpet av kort tid.

Jeg er positiv til at man skal kunne betale via mobiltelefonen, men negativ til at man skal kunne handle uten å taste en kode.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar