tirsdag 27. oktober 2009

Atter et rentemøte - nå stiger renten

NY: I dag ble renten hevet med 0,25 prosentpoeng. Dette er det første av en rekke varslede økninger i styringsrenten.

Førstkommende onsdag er det igjen tid for et rentemøte i Norges Bank. Tradisjonen tro har ekspertene varslet at renten vil stige - og denne gangen tror jeg de har rett. DNBNor varslet på sin presentasjon av sine kvartalstall at Norge nå var ute av finanskrisen. Et annet tegn er at renten har begynt å bli satt opp internasjonalt - og først ute var Australia. Sentralbanken i Norge er den neste som vil øke renten.

Dette vil igjen medføre at privatbankene vil sette opp rentene på boliglånene og forbrukslånene. Hvis du har penger på bok, er dette positive nyheter. Inskuddsrenten vil også øke, men ikke like kjapt som lånerenten. Hvor mye boliglånsrenten vil stige, skal jeg ikke spå, men normalrenten er nok langt høyere enn den vi har i dag. Statsbankene som Husbanken og Lånekassen har tidligere hatt et etterslep på tre måneder før renten har blitt endret. I statsbudsjettet for 2010 er dette endret til 6 ganger i året, dvs at renten justeres hver andre måned. Nå som renten vil stige, er dette dårlige nyheter.

Hvis du har dårlig økonomi i dag må du ta de grep som er nødvendig for å takle de økte renteutgiftene. Du kan øke dine inntekter eller redusere din utgifter. I første omgang kan det være lurt å sette opp et månedsbudsjett slik at du får oversikt over hva du bruker dine penger på. Hvis du har mulighet til å kvitte deg med forbrukslån/kredittkortgjeld er det prioritet nr 1. Finn ut hvilke utgifter du kan kvitte deg med - eks avis, bokklubb m.v. Jeg har i tidligere skrevet om at jeg ofte tar en ringerunde til min bank, forsikringsselskap m.m. for å diskutere mine betingelser. Det er noe jeg absolutt anbefaler for jeg har særdeles gode betingelser på bl.a. mine forsikringer i Gjensidige. To - tre telefoner per år og du kan spare mange tusenlapper i året!

Hvis du ønsker å øke din inntekt har du også en rekke muligheter. Det er ofte en rekke ledige jobber i kiosker, butikker o.l. Hvis du ikke ønsker denne typen jobber, vurder å være avisbud, svare på markedsundersøkelser (du kan tjene mellom 3 og 5 000 per år hvis du melder deg inn i alle de panelene som betaler deg cash - og vil kanskje ikke erstatte en ekstrajobb. Kan imidlertid være en kjekk skattefri ekstrainntekt) eller kanskje begynne å blogge. Det koster ikke noe å prøve....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar