tirsdag 29. september 2009

Svindel må slås ned på

Det er deprimerende at så mange som 946 personer finner det akseptablet å svindle staten for penger. Det er tross alt våre skattepenger som disse personene misbruker. Jeg er redd for at dette bare er toppen av isfjellet og at NAV ikke har gode nok rutiner til å avdekke alle sakene. Et godt system for avdekking av svindel vil samtidig virke forebyggende og dermed bidra til å redusere andelen forsøk på svindel.

Oppløftende er det at rettsapparatet tar sakene på alvor og at de dømmer strengt i slike saker. Det skulle bare mangle spør du meg.

Den kreativiteten som legges for dagen når det svindles kunne ha vært brukt på en positiv måte - kanskje til å skape sin egen arbeidsplass? Det er mange muilgheter for å spe på sin inntekt uten å være banditt - det gjelder bare å ha øynene åpne (link til triabapanel.no - betalte markedsundersøkelser.

4 kommentarer:

  1. Det er en selvfølge at trygdejuks skal slås ned på.

    MEN: Hver gang jeg leser om trygdejuks, lurer jeg seriøst på hvor mange av de som kommer med i statistikken som reelt er trygdemisbrukere, og hvor mange som egentlig har gitt beskjed, men kommet med i misbrukssstatistikken allikevel på grunn av rot, sommel og feil - samt manglende vilje til å innrømme feil - fra NAVs side.

    For det kan faktisk skjed at NAV beskylder en for trygdejuks selv om man har gitt beskjed (i tide) om alt det man bør gi beskjed om. Det skjedde meg. Jeg ga beskjed til gjentatte ganger både pr. telefon, e-post og vanlig brev i ett års tid uten at NAV reagerte. Jeg purret også på svar/bekreftelser på at dette var mottatt, fortsatt uten at NAV svarte. Etter ca. et år fikk jeg så plutselig brev fra NAV hvor jeg ble beskyldt for trygdejuks - fortsatt uten at NAV hadde svart på noen av mine tidligere henvendelser. NAV nevnte heller ikke mine henvendelser i saken, men skrev som om de ikke hadde mottatt noe av dette fra meg.

    Ettersom jeg hadde kopier ikke bare av brev jeg hadde sendt med vanlig postgang, men også av e-poster jeg hadde sendt, kunne jeg bevise at jeg hadde gitt beskjed, så jeg slapp jo straff. Men noen beklagelse eller brev som bekreftet at NAV feilaktig hadde beskyldt meg for trygdejuks, fik jeg aldri.

    Jeg vet om flere andre som har opplevde det samme. Lovluydige borgere som gjør så godt de kan og aldri har hatt noen intensjon om å svindle noen, men som av NAV blir gjort til "kriminelle". Skremmende.

    SvarSlett
  2. Min erfaring med NAV tilsier at det er umulig å bli tatt for trygdesvindel. Når så mange som 946 personer har blitt tatt vil jeg tro mørketallene er enormt store.
    Jeg kjenner til personer som mottar arbeidsledighetstrygd, over flere år, sammtidig som de driver eget firma svart. Enkle søk på internett kommer opp med hundrevis av kunder som bruker dette firma og også opplysninger om priser osv.
    NAV kjenner godt til svartarbeidet men gjør ingen ting, bare fortsetter å betale ut.

    SvarSlett
  3. Enig med deg Anonym:)

    SvarSlett
  4. Jeg må også si meg enig med anonym nr. 2 her at det må være store mørketall ute og går. Jeg kjenner også til personer som driver eget firma (jobber selvfølgelig svart) og som i tillegg mottar dagpenger. Og dette har pågått i mange år.
    Vet til og med at i en konkret sak ble NAV tipset om forholdet med masse linker til nettsteder som oppga at de brukte dette firmaet og hvor mye de måtte betale. Men NAV har aldri gjort noe med det. Og her er det snakk om flere hundre tusen som er utbetalt.

    SvarSlett