torsdag 10. september 2009

Bytt til kort med chip

Avsløringen av bruk av skimmingutstyr ved en Jokerbutikk på st.hans haugen i Oslo, viser at du ikke er sikker selv når du handler inne på butikker. Det beste rådet som kan gis er at du bytter ut ditt tradisjonelle bankkort med magnetstripe, til et kort med chip. Hvis banken din ikke kan tilby deg dette, bør du vurdere å bytte bank.

Dette er et problem som vil vedvare til alle kort er utstyrt med chip - og bare chip. Til da:
** Bruk chip dersom det er mulig. Det er bare magnetstripen som blir kopiert.
** Skjul alltid pinkoden foran minibanken/terminalen.
** Følg med på kontoen din og meld fra til banken straks dersom du oppdager unormale transaksjoner.
** Sperr kortet ditt umiddelbart dersom du mister det - kontakt banken din eller ring 800 30 250 fra Norge og (+47) 22 21 4055 fra utlandet.

Jeg har tidligere i dag anbefalt dere som er medlemmer av http://www.triabapanel.no/ og http://www.triabapanel.se/ å se nøye på e-poster som ber dere om å oppdatere personlig informasjon på paypal-kontoen. Senest i går varslet vi PayPal om at noen av våre medlemmer har blitt forsøkt lurt inn på en uekte paypal-side. Det anbefales på det sterkeste å ikke logge seg inn via en mottatt e-post! Bruk www.paypal.com

Triaba Panel Norge - betalte markedsundersøkelser på nett

8 kommentarer:

  1. Alle kort har chip, så jeg skjønner ikke hvorfor du oppfodrer folk til å bytte. Jeg har hatt chip på mitt kort i årevis, det var ikke noe jeg ba om, jeg bare fikk det, siden jeg fikk visa kort i 2002 når jeg fylte 18 så har jeg hatt chip, det er da helt vanlig. :P

    SvarSlett
  2. Det varierer fra bank til bank. Er ikke lenge siden eks. Skandiabanken begynte med det.

    SvarSlett
  3. Mange banker er trege, jeg har Skandiabanken. Dem har ikke gitt ut chip ennå til meg og de jeg kjenner som har kort der.

    SvarSlett
  4. DNBNor tilbyr først nå Chip på kortene sine - så at alle har det er en sterk overdrivelse.....

    SvarSlett
  5. Det hadde vel blitt billigere for bankene om alle fikk sendt ut bankkort med chip istdf å betale alle som har blitt lurt?

    SvarSlett
  6. HERLIG!
    Dere diskuterer saken uten å komme inn på rasisme.
    Kort uten chip burde være forbudt, og bankene betale alt av svindling uten å forlange dokumentasjon. Bankene sin feil uansett.

    SvarSlett
  7. Ja dette var herlig.At noen kan snakke om dette uten å komme inn på rasisme.Jeg er utlending og blir så sint på de som ødelegger for oss andre.Så jeg håper at folk ikke skal ha fordommer mot noen,verken norsk eller utlandsk.Jeg kan ikke tro at noen kunne finne på å gjøre noe sånt.Fra min side syntes jeg at verden begynner å bli mindre og mindre trygg for alle:(..Skal bli mer nøye med å bare bruke chipen:)

    SvarSlett
  8. Det skulle bare mangle at man holder seg til saken - problemet er usikre kort og usikre internkontroller i virksomhetene. Man finner personer som er villige til å utnytte hull i systemet uavhengig av hvor de kommer i fra.

    Bankene bør bli instruert til å bytte ut alle kort med magnetstriper. Utfordringen er vel at kjeltringene finner en annen måte å tappe kortene på.

    SvarSlett